Consumentenvertrouwen leidt tot positieve ommekeer woonbranche

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Decorette-nieuwe-stijl

Tijdens de crisis van de afgelopen jaren werden de woonbranches binnen de retail buitensporig hard geraakt. Volgens cijfers van de ABN AMRO daalden het aantal vestigingen van woonwinkels en doe-het-zelfzaken tussen 2008 en 2014 cumulatief met 30%. 2014 was echter het jaar van de ommekeer. Niet alleen groeiden de consumentenbestedingen maar ook het aantal woningtransacties nam toe. Kreeg vooral de Doe-het-zelfmarkt na 2008 een extra harde klap door het wegvallen van de woningmarkt, nu zorgde het aantrekken van deze woningmarkt juist voor een volumegroei van 2,6%.

Het consumentenvertrouwen leidt er toe dat de volumes van zowel de woonzaken als de doe-het-zelfzaken in 2015 zullen groeien. Zowel woonzaken als doe-het-zelfketens zullen met een strategisch oog naar de kosten moeten kijken en duidelijke keuzes moeten maken hoe en waar zij zich willen profileren ten opzichte van de concurrent. Zo moet een fysieke winkel ook inspireren. Het is, per locatie, de juiste mix van offline en online en service en prijs, die de afzet kan verhogen en de prijsspiraal kan doorbreken.

Momenteel telt de woonbranche 1.103 franchisevestigingen. Hieronder wordt de top tien van de grootste franchiseformules in de woonbranche weergegeven.

WonenVestigingen
1. Colors@Home154
2. Voor Verf & Wonen79
3. Baderie49
4. Ambiance Zonnewering45
5. Bad in Beeld43
6. Decorette43
7. Uw KeukenSpeciaalzaak40
8. Superkeukens40
9. Decokay36
10. Grando Keukens32
Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.