Bron: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/man-mensen-vrouw-voertuig-6169668/
Er zijn verschillende soorten franchiseformules. Het meest bekende onderscheid wordt eigenlijk nog wel gemaakt op basis van de aanwezigheid van centrale afspraken. Bij een harde franchise liggen onder meer aspecten zoals de inkoop en verkoop, de verkoopmarketing en de huisstijl vast in een handboek. Je krijgt de artikelen aangeleverd en verkoopt deze volgens bepaalde richtlijnen. Ben jij meer op zoek naar een softe franchise? Lees dan hieronder praktische informatie over verpakkingen en de functies die deze hebben.
Deze functies hebben verpakkingen
Verpakkingen hebben diverse functies. Zo zorgt een omhulsel niet alleen voor bescherming tijdens opslag en transport, maar bepaalt het ook mede het imago van een product. Vaak zijn producten voorzien van meerdere verpakkingslagen. Elk van de primaire, secundaire en tertiaire laag heeft bepaalde doeleinden.
De tertiaire verpakkingslaag
Pak je een product uit, dan begin je bij de buitenste verpakkingslaag: de tertiaire laag. Deze verpakkingen worden voornamelijk gebruikt tijdens het transport van de producten. Denk aan een pallet van hout, en het folie dat om de pallet gewikkeld kan zitten. Hierop staat vaak de inhoud en de bestemming van de pallet aangegeven. Tertiaire verpakkingen zijn daarom vooral praktisch voor medewerkers. Ter bescherming, om deze gemakkelijker te verplaatsen, en als informatiebron. Vaak krijgt de consument of andere eindgebruiker deze verpakkingen niet te zien.
De secundaire verpakkingslaag
De laag onder de tertiaire verpakking, is de secundaire verpakkingslaag. Een vaak gebruikte term is verzamelverpakking. Dit zorgt voor bundeling van artikelen, onder andere om een veilig transport mogelijk te maken. Naast de beschermende functie, heeft deze verpakkingslaag ook een belangrijke informatieve of promotionele rol. Zo kan het informatie bevatten over de kenmerken, en kan deze verpakking ingezet worden om aankoop van het artikel aan te moedigen. Een opvallend ontwerp trekt immers de aandacht van de consument of andere eindgebruiker.
De primaire verpakkingslaag
Tot slot is er dan ook nog de primaire verpakkingslaag. Soms heeft deze als belangrijkste taak om de artikelen te beschermen. Denk aan folie om groenten die je verkoopt. Maar ook aan visitekaartdoosjes die je gebruikt om je eigen visitekaartjes te beschermen en goed op te bergen. Gaat het om producten die je verkoopt, en betreft het de verkoopverpakking? Dan bevat de verpakking vaak ook essentiële (of zelfs verplichte) informatie voor consumenten, en wordt deze zodanig ontworpen om op te vallen in een schap.
Je ziet dat iedere verpakkingslaag zijn eigen functie heeft. Heb jij als franchisenemer (een bepaalde) vrijheid als het aankomt op de verpakkingen van de producten? Denk dan goed na over het ontwerp van de verpakkingslaag die de klanten zien, om de producten zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren!