De impact van corona op New York Pizza ondernemers

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Philippe Vorst, CEO van New York Pizza vertelt in gesprek met ABN over de impact van corona op zijn ondernemers. De pizzaketen had grote plannen om de komende jaren door te groeien in ons land, moeten deze plannen mogelijk in de ijskast?

New York Pizza heeft naast haar bekende pizzarestaurants ook een eigen deeg fabriek die exporteert aan andere bedrijven in twintig landen, dit bedrijf is door de coronacrisis tijdelijk 60 tot 70% van zijn klanten kwijt. ‘’De bezorgservice draait momenteel heel goed, mede hierdoor horen wij nog steeds bij de gelukkigen in de samenleving die gewoon door kunnen draaien, maar we worden dus wel degelijk hard geraakt.’’ Aldus Philippe Vorst.

New York Pizza heeft ook de ‘’Slices-formule’’, dit zijn tien vestigingen op A1 winkellocaties die voornamelijk pizzapunten verkoopt in plaats van hele pizza’s. ‘’Al deze locaties zijn momenteel gesloten, ze zouden wel voor de afhaal open mogen maar dat heeft geen zin. Dit komt omdat het high-traffic toerisme en uitgaanspubliek er op dit moment gewoon niet is.

Grote impact

Zoals eerder gezegd wordt de deegfabriek keihard geraakt. Normaal exporteert de deegfabriek naar twintig landen, maar op dit moment is dat volledig opgedroogd omdat veel klanten gewoon dicht zijn. Daarnaast moeten de slicevestigingen, die op A1 locaties gevestigd zijn, ondanks dat ze dicht zijn nog de torenhoge huur betalen. Gelukkig is er ook positief nieuws: de openingen van nieuwe vestigingen gaat gewoon door.

Franchiseondernemers

‘’Wij als directie zitten heel kort op de franchiseondernemers, we hebben onder andere trainers en consultants. In het beginnen wilden we dat er elke twee dagen contact gezocht werd met de franchiseondernemers, zodat alle vragen en problemen behandeld zouden kunnen worden. Na twee weken hebben we dit contact verminderd omdat we merkten dat de ondernemers een beetje misselijk werden van al die verplichte contactmomenten. Ook merkten wij dat we steeds vaker op zoek waren naar vragen, in plaats van dat we ze kregen.’’ Aldus Philippe Vorst.

Maatregelen

‘’Hoogconjunctuur of laagconjunctuur, je moet je aanpassen. Soms moet je wat meer korting geven, soms wat minder. Je moet je marketingbeleid erop aanpassen. Uiteindelijk moet je in veranderende omstandigheden veranderend gedrag vertonen.’’ Aldus Philippe Vorst.

New York Pizza houdt zich strikt aan de regels van het RIVM, bij de geringste verkoudheid of symptomen mag je al niet meer op het werk komen. Op het hoofdkantoor zit een groothandel, een deegfabriek en een kantoor, deze zijn nu zo ingericht dat mensen van verschillende afdelingen niet fysiek met elkaar in contact kunnen komen. Zo hebben ze onder andere allemaal verschillende ingangen. In de winkels zelf wordt de anderhalve meter gehandhaafd, daarnaast is er qua voedselveiligheid ook het een en ander veranderd. Nadat de pizza’s op 245 graden de ovens in geweest zijn worden ze niet meer aangeraakt, ze worden in de doos geschept en gaan naar de klant. Daarnaast is het bezorgen volledig over gegaan op contactloos, de bezorging wordt voor de deur neergezet en er wordt hierbij ruim afstand genomen van de klant.

‘’Ik sprak een vriend van mij en die zei: ‘Never miss a good crisis’ en die zit dus elke dag op grote afstand met kandidaat klanten en Uber Eats te lunchen op zijn kantoor. Die zegt dat dit eigenlijk een hele mooie kans is, als je tijd hebt, om mensen te spreken en te zien. Eigenlijk zijn wij nu, nadat de stress weg is, hele grote plannen aan het maken om hier heel veel sterker uit te komen.’’ Aldus Philippe Vorst.

Volgens Philippe liggen de meeste kansen nu op het digitale vlak, zoals online winkelen of reclames voor horecaondernemers. Als je als bedrijf hierin excelleert kun je het heel goed doen in deze tijd.

Bron: een podcast van Jordy Hubers van contentbureau LvB. Het betreft een opname van Financial Focus van ABN AMRO MeesPierson.

Wil je meer weten over New York Pizza? Klik dan hier voor meer informatie!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

skyscraper-banner-website

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class