Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

De toegevoegde waarde van Finance

“De toegevoegde waarde van onze financiële afdeling gaat verder dan kloppende balansen en puik cijferwerk,” aldus Martin Post, cost controller bij Lekkerland Nederland. “De afdeling Finance binnen Lekkerland is al enige tijd uit de traditionele rol gekropen en functioneert inmiddels als waardevolle en volwaardige business partner voor de gehele organisatie. We zijn een afdeling die meekijkt naar de stip op de horizon en daar, samen met onze klant, verschillende scenario’s voor in kaart brengt om daar te komen. Bij Finance zijn we gewend om processen strak neer te zetten, te analyseren en te managen. Van die kennis laten we onze klanten, als ‘Your most convenient partner’, graag meeprofiteren.”

One-stop levering, op goederen én administratie

“De basis van Lekkerland Nederland is zorgdragen voor een one-stop levering,” zo vervolgt Martin. “Dit door zowel verschillende temperatuurstromen in één drop te leveren, maar ook onze crossdockstrategie is daar een voorbeeld van. Hiermee bezorgen we bestellingen van verschillende leveranciers voor onze klant in één levering, zonder deze goederen eerst op te slaan in onze eigen magazijnen. Dit one-stop leveren trekken we door naar onze administratieve stromen en financiële afwikkeling. In de praktijk betekent dit dat de klant van ons maar één factuur ontvangt en zo dus alle verschillende leveranciers in een keer afvangt. Maar ook het efficiënt afhandelen van franchisefees valt hieronder.”

Binnen Lekkerland Nederland is de Finance afdeling onder te verdelen in een controlling en accounting tak. Martin: “Onze collega’s bij accounting zorgen ervoor dat alle cijfers waar we mee werken kloppen als een bus. Vanuit controlling houden we toezicht op de processen. Hier zie je dat er de laatste jaren een verschuiving heeft plaatsgevonden. Vanuit Finance hebben we binnen Lekkerland Nederland een belangrijke actieve advies- en partnerrol. Zowel naar onze interne collega’s, maar ook naar onze klanten toe. Waar vroeger de Accountmanager alleen het gesprek aan ging met de klant, zitten we nu gezamenlijk aan tafel en nemen de business controllers actief deel aan deze gesprekken. Dit zorgt ervoor dat we vanuit Finance, op basis van onze kennis en data, sneller schakelen en invloed kunnen uitoefenen.

Bijdragen aan ultiem logistieke model

Voor Lekkerland Nederland is het belangrijk om het logistieke model zo optimaal mogelijk in te richten. “Maar ook voor onze klant is dit belangrijk,” zo licht Martin toe. “Vanuit onze data zetten we analyses op die zowel voor ons, als de klant inzichten creëren. Zo brengen we bestelritmes, routes en stoptijden in kaart. Door klanten deze inzichten te geven werken we samen aan optimale route schema’s die lagere kosten voor de klant als positief gevolg hebben. En richten we samen de supplychain zo efficiënt mogelijk in.”

×