Wat is de toekomst van de fysieke winkel?

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Er komen steeds meer online winkels bij in Nederland. Maar tegelijkertijd staan net als drie jaar terug de fysieke winkels onder druk, omdat de consumenten de voorkeur geven aan het gemak van online shoppen. Inmiddels geeft 16 procent van alle consumenten aan een sterke voorkeur voor online shoppen te hebben. Er is vooral veel concurrentie in de branches sport, elektronica, mode en schoenen. Om te kunnen blijven bestaan, moeten de fysieke winkels investeren in experience en expertise.

De online oriëntatie is gestegen naar gemiddeld 55 procent. Steeds meer consumenten oriënteren zich eerst online, voordat zij een product aanschaffen. De belangrijkste websites waar dit gebeurt zijn vooral websites van winkels en merken, zoekmachines  en vergelijkingssites. Als retailer is het belangrijk om hier zichtbaar te zijn en snel gevonden te worden, omdat hier het koopproces begint. Investeren in online shopping blijft dus noodzakelijk, zowel online als offline.

Toekomst fysieke winkel

Volgens het onderzoek van ABN AMRO zegt 32 procent van de consumenten inmiddels minder fysieke winkels te bezoeken.  Dit geldt voor elke branche, behalve voor supermarkten. Is er dan een toekomst voor fysieke winkels? Ja die is er, de fysieke winkel kan nog steeds een bijdrage leveren als zij hun strategie baseren op de drie pijlers: experience, expertise en efficiency.

Elke leeftijd een andere aanpak

Vooral de jongere consumenten kopen en oriënteren zich meer online. De oudere consument heeft juist meer behoefte aan persoonlijk advies, voordat zij een aankoop doen. Maar in elke branche blijven consumenten van mening dat het beste advies vooralsnog van de winkelmedewerker komt. Echter  verschilt het enorm per branche hoe belangrijk consumenten het advies van een winkelmedewerker achtten. Expertise blijft een belangrijke pijler om je als fysieke winkel te onderscheiden en klanten te trekken.

Voor de fysieke elektronica- en sportwinkels is volgens consumenten een andere aanpak nodig om onderscheidend en relevant te blijven. Bij deze branches blijkt experience alsnog een cruciale pijler om voor consumenten aantrekkelijk te zijn. Deze branches zullen hier in moeten blijven investeren.

‘One size fits all’ bestaat niet

Omdat er geen standaardconsument meer bestaat, adviseert ABN AMRO om vooral in te spelen op de lokale omstandig en een fysieke multi-aanpak te hanteren die per vestiging anders kan zijn..

Daarbij is de data van uw klanten uiterst belangrijk. Hun voorkeuren zijn onmisbaar om de juiste keuze voor een specifieke locatie te maken. Het merendeel van de consumenten heeft namelijk nog een sterke voorkeur voor winkelen in de eigen gemeente.

Kortom: durf aanpassingen door te voeren met strategische focus op experience en expertise in de winkel. Wat een interessante experience is voor uw doelgroep valt helaas niet te zeggen. Dat hangt van uw branche, klanten locatie maar vooral uw eigen filosofie af. Dus durf die stap te nemen en vertrouw op uw kennis en data.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3