Dé transfer van 2014: DGN naar Euretco

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Na bijna anderhalf jaar onderhandelen is de overname door Euretco van DGN met de doe-het-zelf formules Hubo, Multimate en Fixet sinds eind oktober jl. een feit. Een op het eerste gezicht opmerkelijke transfer omdat het met de bouwmarkten niet goed gaat. Er zijn er te veel en kleinere bouwmarkten als Hubo en Multimate lopen een groter risico.

Steve Evers, Directeur Formules bij Euretco, vertelt openhartig over de overname en de veranderingen bij het formulehuis. “Door de marktomstandigheden had DGN Retail het inderdaad moeilijk. De omzet in de branche in de laatste acht jaar was met maar liefst een kwart gedaald. De druk op het bedrijf was zo groot, dat op een gegeven moment het bedrijf als standalone niet meer kon overleven. Maar dat betekent niet dat de formules geen bestaansrecht hebben, dat gold alleen voor het hoofdkantoor van DGN met haar zelfstandige platform.” Evers vindt het dan ook logisch dat de formules van DGN aansluiting zochten bij het retailserviceplatform van Euretco.

Eind 2014 zal het DGN-kantoor in Apeldoorn worden gesloten en zijn alle activiteiten binnen Euretco Hoevelaken intussen ingepast. De formule Fixet blijft nog een tijdje bestaan. De contracten die nog lopen worden uitgediend, maar verreweg de meeste van de tachtig Fixet-winkels gaan verder onder de naam Multimate.

Kansen in de dhz-markt

Het aantal bouwmarkten neemt fors af en de verwachting is dat dit doorzet. Parallel daaraan neemt de vloeroppervlakte juist toe; van gemiddeld 2.300 m² naar 2.800 m². Toch ziet Euretco kansen door de overname van DGN. In eerste instantie wilde Euretco maar één formule handhaven, maar besloot toch twee te blijven handhaven, Hubo en Multimate. “Je begint wel eens aan een proces met bepaalde doelstellingen. Het is niet alleen efficiënt om je hele marketingbudget aan één formule uit te geven in plaats van het te moeten uitsmeren over drie formules, maar de werkelijke gedachte was de naamsbekendheid van Hubo. Het is de enige doe-het-zelf formule vanuit de positionering vanuit dorps- en stadskernen, met winkels van 200 tot 400 m². Maar gaandeweg bleek dat de passie en verbondenheid bij met name de Multimate ondernemers het merk zo sterk was, dat we gewoon te weinig draagkracht kregen binnen de club ondernemers om over te stappen op Hubo.” Euretco besloot toen om een nader onderzoek uit te voeren naar de kansen in de markt voor Multimate. “We zijn toen tot de conclusie gekomen dat Multimate wel degelijk ook op de lange termijn bestaansrecht heeft.”

Positionering Hubo en Multimate

Om deze conclusie te kunnen trekken, heeft Euretco in samenwerking met een extern bureau een matrix ontwikkeld van de DHZ-markt. “In de matrix zie je dat Gamma en Praxis in het kwadrant ‘Grote bouwmarkten’ en ‘Onpersoonlijk’ komt te zitten. Zij knokken met Hornbach en Bauhaus, die er nog bij gaat komen. Hubo is de enige formule in het kwadrant van ‘Kleine doe-het-zelf’ en ‘Super persoonlijk’. Het serviceniveau, deskundigheid, maatwerk en montage binnen Hubo is gewoon het hoogst. En dat vindt je terug in de exploitatie, als je de exploitatieberekeningen analyseert dan zie je bijvoorbeeld dat de gemiddelde marge binnen Hubo hoog is. En dat komt door het hoge percentage zoals we dat noemen ‘klusomzet’. Die klusomzet komt voort uit directe contacten met die klanten, naar huis gaan bij die klanten, het inmeten, dit gaan we ook door vertalen naar het nieuw marketingbeleid. Dat moet in het verlengde liggen van de merkbelofte die we hebben gekozen. De pay off wordt: ‘Huis, Hulp, Hubo’. We hebben onze plannen gecommuniceerd richting de  ondernemers en zij waren laaiend enthousiast.

Ook Multimate heeft een relatief hoog serviceniveau maar schurkt veel meer tegen de grote bouwmarkten aan. Multimate zal met hen de slag aan gaan door een agressiever prijsbeleid en een groter assortiment te gaan voeren. Er is al een nieuw inkoopteam actief en er zijn reclamecampagnes in de maak voor beide formules, die in 2015 gelanceerd zullen worden.”

Toekomst Euretco

Sinds de fusie van Euretco en Intres zijn twee van de drie hoofdkantoren gesloten en is afscheid genomen van 125 tot 150 van de bijna 500 medewerkers. Euretco schoot door eenmalige kosten in 2012 in het rood, maar was in 2013 door synergievoordelen en margeverbetering alweer winstgevend.

Evers is positief gestemd over de toekomst en heeft hoge verwachtingen voor de komende jaren. Zo wil hij dat Euretco hét baken is voor de zelfstandig winkelier in alle mogelijke branches binnen de non-food. Ook ziet hij voor Euretco toekomst in andere branches. “De ondersteunende diensten hebben we letterlijk hier op dit 26.000 m² retailserviceplatform gecreëerd. We hebben één blauwdruk voor alle formules. Ik geloof heel sterk dat er maar één beste manier is van dingen doen. De blauwdruk geeft alle opties en accessoires die we aanbieden. Voor Decorette vink je een paar opties uit en bij Intersport vinken we er een paar extra aan, et cetera. Over twee jaar bestaan we honderd jaar, het zou best kunnen dat we tegen die tijd weer een nieuwe branche aan ons palet hebben toegevoegd.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.