Marqt in handen van Ekoplaza

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Update 17:21 uur, 22-10-2019: Udea (Moederbedrijf van Ekoplaza) en Marqt hebben zojuist bekendgemaakt dat een meerderheid van de aandeelhouders van Marqt een overeenkomst gesloten heeft om samen te gaan.

“Met deze stap versterkt de combinatie haar toonaangevende positie op het gebied van biologische en duurzame retail en groothandel in de Benelux. De bedrijven zetten samen in op groei en de verdere versterking van de merken. Marqt was de afgelopen periode actief op zoek naar een strategische samenwerkingspartner voor de toekomst. Het samengaan van beide organisaties is onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Daarnaast zal er via juridische weg nog een formele bekrachtiging van dit besluit worden gevraagd bij de aandeelhouders van Marqt die nog niet hebben getekend”, wordt vermeld op de website van Marqt.

“Het samengaan van beide organisaties zal in de komende periode nader worden uitgewerkt. Duidelijk is nu reeds dat zowel de formules van Marqt als van Ekoplaza in de huidige vorm blijven bestaan. Wel zal een rationalisatie van de winkelportfolio van Marqt plaatsvinden, in eerste instantie zal het aantal winkels het komende jaar teruggaan naar een gezonde basis van circa tien tot twaalf rendabele winkels. Om vanuit hier weer verder te kunnen gaan bouwen. Geholpen door de bestaande infrastructuur van Udea zal Marqt kunnen gaan focussen op zowel online bezorging als ook een forse uitbreiding van de capaciteit van Marqt Keuken. Het komende jaar wordt gebruikt om een doordacht en zorgvuldig samenwerkings- en integratieplan uit te werken.”


Deze donderdag staat een kort geding gepland tussen oprichter Quirijn Bolle en andere aandeelhouders. Zij worden gesteund door de directie van het bedrijf. Het conflict draait om wie de eigenaar van Marqt moet worden. Dat meldt het NRC.

Sinds deze zomer wordt gezocht naar een koper voor de supermarktketen, die in de financiële problemen zit. Het bedrijf maakte nog nooit winst en is bij Rabobank ondergebracht bij de afdeling ‘bijzonder beheer’, de afdeling voor noodlijdende bedrijven.

Strijd om de toekomst van Marqt

Een deel van de aandeelhouders willen bij de rechter afdwingen dat Bolle, die nog een significant belang heeft, meewerkt aan de verkoop van Marqt aan biologische supermarktketen Ekoplaza. Bolle heeft daarentegen een heel ander plan. Hij wil Marqt helemaal niet loslaten, hij wil het bedrijf zelfstandig voortzetten met hulp van een nieuwe investeerder. Daarvoor moet hij de andere aandeelhouders wel mee zien te krijgen, of anders uitkopen. Gezien de verziekte verhoudingen ligt die eerste optie niet voor de hand.

Over Marqt

Marqt werd in 2018 opgericht door Quirijn Bolle en Meike Beeren. De supermarktketen probeerde zich te onderscheiden met ‘eerlijk eten’. Eten geproduceerd met oog voor mens, dier en milieu. Marqt wist zich qua imago te onderscheiden van de traditionele natuurwinkels, zoals Ekoplaza, en richtte zich op bewust, stedelijk publiek. Zelf zag Marqt een grote toekomst voor zich, en dacht wel naar zestig winkels te kunnen groeien.

Verschillende geïnteresseerden

Verschillende geïnteresseerden meldden zich, uiteindelijk bleven er drie partijen over, zo vertellen betrokkene aan NRC. Behalve Ekoplaza en Bolle zelf had ook supermarktketen Jumbo interesse. Volgens financieel directeur Ton van Veen had Jumbo serieuze interesse, maar is de supermarktketen vanwege grote onderlinge verdeeldheid tussen de diverse aandeelhouders afgehaakt.

Ekoplaza

Het is onbekend wat franchiseformule Ekoplaza met Marqt van plan is. De bedrijven zijn tevens erg verschillend. Zo worden de Ekoplaza-winkels deels gerund door franchisenemers en die van Marqt niet. Ook is Ekoplaza met meer dan 80 vestigingen en een omzet van 120 miljoen euro veel groter dan de Amsterdamse concurrent. Marqt leed in 2017 een verlies van 1,3 miljoen euro bij een omzet van 63 miljoen.

Wil jij ondernemer worden bij Ekoplaza? Klik hier voor meer informatie.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

franchise-season-art-class