Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Detailhandel ziet internetverkopen minder hard stijgen

07 maart 2019

In het vierde kwartaal van 2018 is de omzet in de detailhandel met 3,2% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Ook het verkoopvolume is gestegen, maar dit verschil ten opzichte van vorig jaar was kleiner dan bij de kwartaalcijfers van de voorgaande twee jaren. Het aantal internetverkopen van detailhandelaren stijgt minder hard dan voorgaande jaren. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

Omzet drogisterijen loopt terug

Voedingsspeciaalzaken, zoals groenteboeren, slijters, kaaswinkels en slagers hebben in het vierde kwartaal van 2018 1,4% meer omgezet ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is opvallend nadat er in de drie kwartalen ervoor een negatieve omzetontwikkeling zichtbaar was. De omzet van supermarkten steeg met 3,1%.

Een zeer sterke daling van het verkoopvolume (-3,7%)) bij drogisterijen heeft gezorgd voor een kleine omzetdaling (-0,4%). Dit is opvallend aangezien de laatste daling van het verkoopvolume te zien was in het eerste kwartaal van 2014.

De meubelwinkels zagen hun omzetontwikkeling in het vierde kwartaal van 2018 toenemen met 2,1 procent. Het kwartaal ervoor was nog een kleine daling te zien (-0,9%). Winkels in consumentenelektronica zetten voor het eerst sinds 2014 weer meer om (2,3%). De omzet van de speelgoedwinkels was weer fors lager met -13,1%.

Minder harde stijging omzet internetverkopen

De omzet uit internetverkopen is minder hard gestegen dan de jaren ervoor. Het verschil met de omzet een jaar eerder is sinds 2014 niet meer kleiner geweest dan in het vierde kwartaal van 2018 (16%). Het omzetverschil was met 9,9% vooral kleiner bij de pure internetverkopers. Dit zijn bedrijven die zich enkel op internetverkoop richten, in tegenstelling tot multichannelbedrijven. De omzet van deze laatste categorie lag 26,1% hoger in het vierde kwartaal van 2018.

 

×