Deze 5 horeca trends overleven de coronacrisis

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De horeca ziet er tijdelijk anders uit dan normaal met aanpassingen die misschien wel blijvend zijn. Horeca apparatuur leverancier Gastrodeals spot de volgende trends die de coronacrisis mogelijk gaan overleven.
Digitaal bestellen en betalen

Om handcontact zoveel mogelijk te mijden, maakten we tijdens de coronacrisis ineens massaal kennis met QR codes, online menukaarten, bestelzuilen en contactloos betalen. Ontwikkelingen die niet nieuw zijn maar wel een enorme vlucht namen. Nu we er inmiddels aan gewend zijn geraakt, vinden we het eigenlijk wel prettig. Bestellen en betalen gaat sneller, makkelijker én veiliger. Dat biedt kansen voor de horeca.

Ruimere indeling

De tijd van zoveel mogelijk tafels en stoelen per vierkante meter is voorbij. Gasten willen liever niet meer hutjemutje bij elkaar zitten. De extra ruimte tussen de tafels vinden gasten prettig. Horecazaken met veel ruimte zijn in het voordeel in deze tijd en waarschijnlijk ook in de nasleep van corona. Gasten voelen zich veiliger en prettiger bij een ruimere indeling. Het zorgt voor een intiemere sfeer en dat komt de beleving ten goede.

Meerdere omzetstromen

Wat retailers doen, kan de horeca ook. Blurring, het fenomeen van grenzenvervaging tussen branches, is al een tijdje gaande. Vooral retailers maken hier gebruik van door een stukje horeca aan te bieden voor extra beleving. Zoals een kopje koffie bij de kapper, tuincentra met restaurants en boekenwinkels met cafés. Nu de tafels (gedeeltelijk) leeg blijven in restaurants, zien horecaondernemers ook de voordelen van blurring. Maar dan andersom: het aanbieden van een stukje retail in de horeca.

Voorbeelden zijn restaurants die een eigen webshop openen en hun favoriete ingrediënten of huisgemaakte producten te koop aanbieden, horecazaken die zich omtoveren tot speciaalwinkel of hotels die werkkamers verhuren. Concepten met meerdere inkomstenbronnen zijn beter voorbereid op onverwachte situaties. Dat zorgt ervoor dat horecaondernemers op zoek gaan naar meerdere omzetstromen die waarschijnlijk blijvend zullen zijn.

Hygiëne

Het besef wat een virus met de wereld kan doen is goed doorgedrongen in de samenleving. We zijn meer dan ooit bezig met een goede hygiëne, niet alleen thuis, ook om ons heen. Dat betekent dat gasten kritischer worden en zeker willen weten dat een horecazaak hygiëne serieus neemt voordat ze plaats zullen nemen. Alhoewel hygiëne altijd al een belangrijk aandachtspunt is in de horeca, draagt deze succesfactor meer dan ooit bij aan vertrouwen en gastvrijheid. Een goede hygiëne geeft gasten een veilig gevoel.

Maaltijdbezorging en afhalen

Maaltijdbezorging was al een groeiend segment in de horeca maar kreeg door de coronacrisis een extra duw in de rug. Horecazaken die nog niet waren gestart met bezorgen en afhalen, maakten hier ineens razendsnel kennis mee. Het biedt ondernemers in deze onzekere tijd een mogelijkheid om een deel van het omzetverlies op te vangen. Bovendien neemt de vraag naar maaltijdbezorging toe, vooral millennials geven de voorkeur aan eten bestellen in plaats van zelf koken. De verwachting is dat deze extra inkomstenbron een blijvertje zal zijn als restaurants straks de deuren weer mogen openen.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.