Directeur Bakker Bart: ‘Na jaren van relatieve stilstand is het tijd om de blik weer naar buiten te richten’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

bakker bart

Vooruitkijken, dat is wat directeur Herbert Schalkwijk wil met Bakker Bart. Natuurlijk is de ruzie met een 50-tal franchisenemers nog niet voorbij. Maar de vorig jaar aangetreden Schalkwijk wil liever bouwen dan navelstaren. “Bakker Bart heeft de afgelopen 10 jaar grotendeels stilgestaan. Het is hoog tijd om samen met onze franchisenemers de formule weer met zijn tijd mee te laten gaan.

Transparantie en duidelijkheid, het zijn twee begrippen die regelmatig terugkomen in het gesprek met Herbert Schalkwijk. In zijn minimalistisch ingerichte kantoor (meubels van de Ikea, bureaus en tafels van steigerhout) praat de in oktober 2014 aangetreden directeur van Bart’s Retail liever over de toekomst van de franchiseformule.

“Natuurlijk kun je wat er is gebeurd niet aan de kant schuiven. Maar ik wil daar niet te veel bij stilstaan. De ruzie met een aantal franchisenemers, de rechtszaken die er uit volgden, daar is alleen maar sprake van verliezers. Ik kan wel met een vinger gaan wijzen, maar feit is dat er veel te lang door zowel de franchiseorganisatie als door franchisenemers naar binnen is gekeken, terwijl de wereld om ons heen veranderde. Dat gaat goed wanneer de bomen de hemel in groeien, maar niet als die groei stopt.”

Schalkwijk, vorig jaar actief als directeur van kappersformule Brainwash, kreeg uit zijn omgeving te horen dat hij het niet moest doen, ingaan op de uitnodiging van Bakker Bart-eigenaar Gilde Investments om de franchiseformule te gaan leiden. “Mijn verstand zei ook ‘nee’. Maar mijn gevoel zei wat anders. Ik ben bij C1000 vanaf 2005 verantwoordelijk geweest voor de vernieuwing van de bakkerijafdeling. Dit was een kans om terug te keren naar een onderdeel in de foodsector waar ik enorme affiniteit mee had.”

 

Verbazing over interne ruzie

 

Schalkwijk kende Bakker Bart al uit zijn C1000-tijd, toen bij de vernieuwing van de bakkerijafdeling in de ruim 400 winkels van de supermarktketen ook geleerd werd van wat andere partijen in de bakkerijsector aan onderscheid hadden. Hij vertelt zich altijd verbaasd te hebben over alle onenigheid tussen een groep franchisenemers (er zijn uiteindelijk 10 dagvaardingen uitgebracht) en Bakker Bart over de huurcondities. “Ik begrijp het wel, wanneer de bomen niet langer tot in de hemel groeien, dat er onvrede kan ontstaan. Maar de onduidelijkheid en miscommunicatie kwam van beide kanten.

Met het bestuur van de toenmalige franchisenemersvereniging Bart’s Franchise Vereniging werd in de Franchiseraad door het MT van Bart’s Retail overleg gevoerd. Maar het was niet bekend in welke mate deze franchisevereniging de achterban vertegenwoordigde. Vervolgens stapte dit bestuur ook een voor een uit de Franchiseraad.”

 

Nieuwe franchisevereniging

 

De nieuw opgerichte franchisenemersvereniging Bart’s Franchise Orgaan (BFO) moet hier een einde van maken, stelt Schalkwijk. “Dit is ons nieuwe aanspreekpunt voor de franchisenemers. Opgericht door de ondernemers zelf, waarvan 90 procent ook lid is van BFO’’.

 

‘‘Dit moet een nieuwe vertrouwensbasis doen ontstaan. We willen de komende jaren samen met onze franchisenemers Bakker Bart neerzetten als een formule die met de tijd mee kan gaan.”

 

Schalkwijk heeft in de zes weken voorafgaand aan zijn nieuwe functie relatief anoniem veel Bakker Bart-winkels kunnen bezoeken. Wat hem opviel was hoe weinig er veranderd was de afgelopen tien jaar. In de uitstraling, de aankleding, het assortiment.

“Supermarkten hebben sindsdien veel meer aandacht gericht op vers, zeker op brood. Er zijn concurrenten voor Bakker Bart bij gekomen, zoals de Broodzaak. De wereld veranderde om Bakker Bart heen, maar de formule veranderde te weinig mee. 95 procent van het assortiment is nog hetzelfde als toen ik voor C1000 de formule liet analyseren.”

 

Nieuwe koers

 

Wat Schalkwijk betreft is het daarom tijd om samen met het gros van de ondernemers een nieuwe koers uit te zetten. Drie elementen spelen daarbij mee:

  •   De marketing strategie: meer maatwerkreclame, diversiteit in assortiment al naar gelang het soort locatie (bv dorp of stad), of winkelgrootte of bevolkingssamenstelling.
  •   De retail operatie: verbetering van de efficiency in logistiek en winkelprocessen.
  •   Kosten weghalen uit de de keten: bijvoorbeeld het voor de ondernemers uitonderhandelen van een zo gunstig mogelijk nieuw of aangepast huurcontract.

Kort refereert Schalkwijk nog aan het gewraakte huurconditiestelsel van Bakker Bart, dat aan de basis lag van de voortetterende ruzie met een deel van de franchisenemers. Eind 2018 moet er een nieuw conditiestelsel liggen met afspraken die meer bij de tijd zijn en waar beide partijen zich in kunnen vinden.

 

Wat er gaat veranderen

 

In de tussenliggende jaren gaat er echter ook het een en ander veranderen. Op basis van kwalitatief en kwantitatief consumentenonderzoek is de formule volledig doorgelicht om te kijken wat de goede en minder goede punten zijn. Daaruit bleek onder meer dat de merkbekendheid enorm hoog ligt en dat Bakker Bart als oerhollands wordt gezien, maar ook als oubollig.

Verder is maar een beperkt deel van het assortiment bekend en vaak niet dat Bakker Bart ook groot brood verkoopt. “Wij hebben nu één formule terwijl we op uiteenlopende locaties staan: out-of-home locaties zoals in stadscentra, waar mensen meer komen voor de snacks en kleine broodjes, maar ook at home-locaties zoals in dorpskernen en winkelcentra, waar veel meer groot brood verkocht wordt, of broodjes voor thuisgebruik.

 

”Met pilotwinkels zoals in het centrum van Groningen worden nieuwe onderdelen van de marketingstrategie uitgeprobeerd’’.

 

Op assortimentsgebied betreft dat bijvoorbeeld een driedeling in het assortiment: een verplicht kernassortiment, modules voor bijvoorbeeld winkels met een out-of-home- of een at-home functie en een vrij deel van het assortiment, waar bijvoorbeeld regionale specialiteiten thuis horen. Verder komt er meer nadruk op het gebruik van natuurlijke materialen.

 

Kleine stappen in plaats van big bang

In 2016 zullen elementen van de vernieuwde formule doorgevoerd worden bij een achttal franchisenemers. Het belangrijkste is volgens Schalkwijk dat er niet één big bang komt waarvoor veel franchisenemers momenteel wellicht niet de financiële uitgangspositie hebben, maar relatief kleine aanpassingen waarmee zaken zoals omzet en rendement zo optimaal mogelijk verbeterd kunnen worden. Het belangrijkste element van elke strategie vindt Schalkwijk transparantie en duidelijkheid. “Ik ga mijn best doen om met deze organisatie waar te maken wat wij met de franchisenemers afspreken.

Maar het moet ook duidelijk zijn voor elke aangesloten ondernemer dat hij of zij in eerste instantie zelf de broek op moet houden. Dat is de eigen verantwoordelijkheid. Het is onze verantwoordelijkheid om met de franchiseformule die ondernemer optimaal te ondersteunen.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3