Doe-het-zelfbranche in zware tijden

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Sinds 2008 zijn de verkoopvolumes in de doe-het-zelfmarkt , als gevolg van de economische crisis,  met meer dan 30% in het totaal teruggelopen. De sector wordt dubbel geraakt omdat de sector niet alleen sterk verbonden is met consumptieve uitgaven, maar ook met de woningmarkt. Dit blijkt uit een rapport van de ABN Amro.

Dankzij de crisis is de consument minder gaan uitgeven. Dat is een logisch gevolg van het feit dat het vrij besteedbare inkomen van de consument fors is afgenomen de laatste jaren. Daarnaast hebben de economische ontwikkelingen hun afdruk op de woningmarkt achtergelaten. Woningprijzen daalden fors, huizen kwamen onder water te staan en het aantal woningtransacties droogde praktisch op.

De economie in Nederland is weer groeiende. Toch verwacht de ABN AMRO dat de moeilijkheden voor de doe-het-zelfzaken nog niet voorbij zijn. Prijzen blijven dalen en volumes stijgen maar licht. Daarnaast zijn er volgens de ABN AMRO te veel doe-het-zelfzaken in Nederland. De branche kampt dus met overcapaciteit die niet snel opgelost zal zijn. Een gezonder klimaat in de branche zal pas ontstaan zodra het aantal doe-het-zelfzaken afneemt.

Klik hier om het gehele rapport te lezen.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.