Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Douglas rapporteert sterke groei in boekjaar 2018/2019

13 januari 2020
Douglas sluit het fiscale jaar 2018/2019 met een sterke groei. Ten opzichte van het vorige fiscale jaar steeg de omzet van Douglas Group met 5,4 procent naar 3,5 miljard euro. De groei werd aangedreven door alle regio’s en verkoopkanalen, terwijl de strategisch belangrijke e-commerce activiteiten de sterkste groeimotor bleven met een stijging van 38,2 procent.

Tina Müller, CEO van Douglas Group: “Door de #FORWARDBEAUTY-strategie snel te implementeren hebben wij onze leidende marktpositie in Europa aanzienlijk kunnen uitbreiden. Onze strategische investeringen in de digitalisering, ambitie en de verjonging en premiumization van het merk hebben ons de nummer één beauty destination gemaakt.”

Sprong in online groei

De e-commerce activiteiten realiseerden een uitzonderlijke groei in boekjaar 2018/2019. Met een verkoop van 585 miljoen euro onderstreept Douglas zijn leiderschap als belangrijkste beauty retailer in de sector op de strategische e-commerce markt. De online kanalen zijn goed voor 16,9 procent van de totale jaaromzet. In Duitsland genereerde Douglas zelfs bijna een derde van de totale jaaromzet (29,4 procent) uit e-commerce activiteiten: drie keer zoveel als zijn naaste concurrent.

Market place met succes gelanceerd

“Vorig jaar hebben we onze e-commerce activiteiten aanzienlijk versterkt. De lancering van onze market place is een belangrijke stap in onze platformstrategie en maakt ons pioniers in deze brache”, zegt Vanessa Stützle, EVP E-commerce & CRM van Douglas Group. “We hebben de eerste market place voor beautyproducten in Europa. Douglas gebruikt de market place om zijn online assortiment uit te breiden zonder extra voorraden op te bouwen door merken van exclusief geselecteerde parners op te nemen. De eerste stap zal het aanbieden van meer dan 10.000 producten in de categorieën accessoires en natuurlijke cosmetica zijn. Een groot aantal andere partners staat in de rij om hun producten te verkopen via de Douglas Online Shop in Duitsland. Na de succesvolle lancering in Duitsland, zal het nieuwe aanbod worden uitgerold naar andere markten.

Groei in-store activiteiten

In tegenstelling tot de overheersende trend op de retailmarkt, hebben de in-store activiteiten van Douglas in Europa een groei van 0,8 procent behaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de winkels profiteren van de investeringen in de merkupgrade en de versterking van het assortiment. In 2019 is de nieuwe branding geïmplementeerd bij 2.400 stores in heel Europa. Douglas blijft het winkelnetwerk moderniseren en ervaart een double digit-groei in de gemoderniseerde stores. In grote, stedelijke gebieden bieden flagship stores een uitgebreid assortiment van premium- en trendmerken, tevens worden hier schoonheidsbehandelingen en -services geopend.

Aanzienlijke uitbreiding van het assortiment

Alleen al in Duitsland heeft Douglas tegelijkertijd zijn assortiment uitgebreid met 55.000 producten van 750 merken. “Een van de belangrijkste componenten van onze strategie is de uitbreiding van ons assortiment door het opnemen van premium, owned brands. We hebben ons marktaandeel in skincare aanzienlijk vergroot met de introductie van het merk DERMACOSMETICS van Dr. Susanne von Schmiedeberg. Met #INNERBEAUTY hebben we met succes ingespeeld op de beauty trend van voedingssupplementen. Producten van beide merken horen tot onze tien bestsellers op de Duitse markt”, vertelt Susanne Cornelius, Douglas Group CMO. Het bedrijf heeft de omzet met 9,4 procent verhoogd naar 620 miljoen euro met exclusieve merken met een hoge marge.

Exclusieve samenwerking met Kylie Jenner vanaf het voorjaar 2020

Douglas lanceert het merk Kylie Skin exclusief voor klanten in Europa met een volledige distributie bij Douglas Group. Met de lancering van Kylie Skin zal Douglas een van de snelst groeiende en meest betrokken beautymerken op social media uit de VS toevoegen aan zijn assortiment en daarmee een waardevolle drive voor bezoekers en verkoop in 2020 genereren. Douglas verwacht dat dit de grootste lancering van huidverzorging van 2020 is en tot een van de top tien van huidverzorgingsmerken behoort.

Duitse thuismarkt blijft groeien

Als gevolg van de met name sterke e-commerce activiteiten, heeft Douglas zijn omzet in thuismarkt Duitsland verhoogd met 11,4 procent naar 1,3 miljard ten opzichte van het vorige boekjaar. In tegenstelling tot de markttrend in de Duitse detailhandel droegen niet enkel de e-commerce -, maar ook ook de in-store activiteiten bij aan de groei van de omzet.

Verhoging van de omzet voor het vijfde kwartaal op rij

Douglas heeft met succes zijn groeitraject voortgezet in het vierde kwartaal van 2018/2019. De groepsomzet steeg tussen juli en september met 6,6 procent, ten opzichte van vorig jaar, tot 744 miljoen euro. Wederom zijn de e-commerce activiteiten de grootste drijfveer van deze groei met een stijging van 35,9 procent ten opzichte van het zelfde kwartaal het vorige jaar. “Het laatste kwartaal was het vijfde kwartaal op rij waarin de omzet groeide sinds de implementatie van de #FORWARDBEAUTY-strategie”, concludeert Tina Müller.

×