Dubbeltjes of euro’s? [column]

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Foto Rik Nijkamp
[Rik Nijkamp, directeur Mkbasics.nl]

De Engelsen hebben er een mooie uitdrukking voor; “penny wise, pound foolish”…

Tierend hing de schooldirectrice aan de telefoon. Als zij mij had gezien waren mijn krullen ongetwijfeld zonder stijltang verdwenen; vuur! Mijn ‘zo gaat u toch ook niet met uw…” gooide olie op het vuur. Ze wist van geen ophouden. Het was bijna aandoenlijk.

Vlak voor Sinterklaas moest ik opdraven. Wij waren te duur. Ze moest bezuinigen en had daartoe een inkooporganisatie aangesteld. Graag zag ze dat wij onze medewerking daaraan verleenden. Geen probleem, zeker niet toen ze aangaf dat ze geen genoegen nam met de in haar ogen prima kwaliteit van onze specialisten.  Kort daarop belde een jonge heer, hij kende de dienstverlening van arbodiensten niet. Hij was altijd gezond.

Ik informeerde hem dat het vergelijken van arbocontracten helaas te vaak gebeurt op basis van aansluit- & uurtarieven terwijl nu in de uurtarieven niet de echte kosten schuilen. Hij was reeds afgehaakt, of ik de prijzen van de arbodokter kon geven.

Ik legde uit dat voor de school in kwestie de overeenkomst beziet op een compleet pakket waarbinnen wij handelen op basis van een vast protocol tegen een vaste prijs. Hierbij zijn de meeste acties in het kader van de Wet  Verbetering Poortwachter inclusief alsook het verzuimregistratie systeem. Natuurlijk kan gekozen worden voor hetzelfde protocol op basis van verrichtingen. Om dat te doen is het raadzaam dat de klant de exacte wensen afstemt met ons om te voorkomen dat het een duurkoop wordt…

Inzake de tarieven zijn niet het aantal besteedde uren bepalend, maar het aantal minder verzuimde uren bepalen de werkelijke schadelast. Ik gaf hem aan dat hij zich kan voorstellen dat de kosten voor een spreekuur bij een bedrijfsarts een paar minuten meer of minder veel minder wezenlijk is, dan 1 week weer eerder terug op de werkvloer.

Wij investeren duurzaam in de kwaliteit van medewerkers (casemanagers, bedrijfsartsen en overige specialisten). Onze focus hierbij ligt hierbij op optimale reductie van schadelast door medewerkers zo snel mogelijk en op de juiste manier weer aan het werk te helpen. Daar zit de werkelijke toegevoegde waarde van de arbodienst.

Ik informeerde hem dat hij als inkoper beseft dat kwaliteit voor kwantiteit gaat en de focus niet op de kortstondige winst in tarief maar op langdurige winst in schadelastreductie moet liggen. In januari was ik verbaasd met het gekozen (bij aanvang veel goedkopere) eigen regie model, waarbij er meer zelf gedaan moet worden. Ik heb nog aangeboden dit vooral niet te doen.

Ziedend was ze! Ik kan het me voorstellen, door het niet inzetten van de noodzakelijke handelingen heeft ze een jaarloon als sanctie!

Rik Nijkamp – directeur Mkbasics.nl
rik.nijkamp@mkbasics.nl
www.mkbasics.nl
(06) 5250 1067

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class