Dynamo Retail Group neemt afscheid van bestellijsten

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Maarten de Vos, directeur van de Dynamo Retail Group, is van mening dat het marktmodel voor de fietsenhandel ervoor zorgt dat de kosten onnodig hoog zijn. De ondernemer heeft daarom besloten over te stappen op een nieuwe werkwijze. DNG hoopt op deze manier beter het hoofd te kunnen bieden aan de online concurrentie. Dat meldt RetailDetail vandaag.

Met deze nieuwe werkwijze wil Dynamo Retail Group, de organisatie achter formules Fietswereld, Bike Totaal en Profile, afscheid nemen van de jaarlijkse bestellijsten. Winkeliers moeten momenteel in september hun bestellijsten invullen, vlak na de voorstellingen van de nieuwe collecties. “Het is echter onmogelijk voor een winkelier om op voorhand te weten hoeveel hij het jaar erop zal verkopen. Daardoor blijven er vaak restpartijen over, die vervolgens tegen bodemprijzen moeten worden verkocht. Door dat inefficiënte model zijn bovendien de kostprijzen voor winkeliers te hoog geworden”, aldus De Vos.

Bij de nieuwe werkwijze zal dat minder voor komen. De Vos meldt het volgende: “Daarbij bestellen we op basis van voortschrijdende verkoopdata per merk. Als we zien dat een collectie van een bepaald merk minder begint te verkopen, bestellen we daar minder van. Zo plannen we op de economische levensduur van een collectie, in plaats van een jaarcollectie.” DNG probeert tevens op basis van meerdere statistieken in te schatten hoe goed bepaalde modellen zullen verkopen in een winkel. Op die manier kan er een goede collectie samengesteld worden.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3