Een smakelijke formule, van en voor ondernemers

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Joop Jongerius (62) is directeur van pannenkoekenketen De Pannekoekenbakker. Een formule die begon als familiebedrijf.

In 1983 startten Ineke en Co Stelling (neef van Joop) de eerste Pannekoekenbakker in Heusden. Pannenkoeken bakken zat al in de familie. De ouders van Co hadden al een pannenkoekenrestaurant. Dit werd verder uitgewerkt en er werd al snel samengewerkt met vrienden en familieleden. Uiteindelijk had niemand kunnen voorspellen dat dit zou uitgroeien tot 16 vestigingen. Joop kwam zelf pas in 1994 in het bedrijf en verliet zijn baan in het bedrijfsleven. Hij opende de Pannekoekenbakker in Plasmolen, die vijf jaar geleden werd overgenomen door zijn zoon. Zo kon Joop zich volledig richten op zijn werkzaamheden voor de Pannekoekenbakker-organisatie. Co overleed in 2009. Zijn laatste wens was landelijke dekking. Wie weet?

Groei? Kwaliteit boven kwantiteit

De formule is nu vooral in het zuiden aanwezig, maar wil zeker uitbreiden naar de rest van het land. Joop: “We gaan geen vestigingen openen om het openen, er moet zich allereerst een goede deelnemer aandienen. De deelnemer zal op zoek moeten naar een goede plek. Daar helpen we natuurlijk bij, maar de keus voor een plek ligt eerst bij de ondernemer. Ons doel is om met een of twee vestigingen per jaar te groeien. Wij werken met rayons en hebben als regel één vestiging per rayon. Alles buiten de bestaande rayons is dus ons speelveld”.

Samenbouwen, met transparantie hoog in het vaandel

Joop: “Wij zijn een soft-franchiseorganisatie, maar met vaste afspraken. We lijken meer op een coöperatie dan een franchiseorganisatie. Samenwerken staat centraal en dat kan alleen als iedereen afspraken nakomt. Het verdienmodel van onze organisatie ligt vooral bij de deelnemers. Een belangrijk deel van de bijdrage moet gezien worden als gezamenlijke inkoop. Slechts een relatief klein gedeelte gaat naar de aandeelhouders, die ook zelf eigenaar zijn van een Pannekoekenbakker. We zijn transparant. Over alles. De inkoop doen we gezamenlijk. De bijdrage voor de organisatie en de fee voor de aandeelhouders hangen af van het aantal kg meel dat wordt verkocht. In het jaarlijkse congres laten we zien waar de bijdrage aan de organisatie aan is besteed. Door goed samen te werken, houden we de kosten laag. Zo kunnen we allemaal profiteren van een gezamenlijke inkoop en organiseren we allerlei acties.

Als deelnemer heb je de nodige vrijheid. Niet alle acties zijn verplicht. Een kinderfeestje moet een echt feest zijn. Daar kan je zelf je creativiteit op loslaten. Wil je iets leuks organiseren met de plaatselijke zwemclub voor de kinderen die hun zwemdiploma halen? Prima, dan leveren wij Pannekoekenbakker-medailles. Je blijft dus zelf echt de ondernemer. De ondersteuning is goed georganiseerd. Iedere deelnemer kan bij onze franchisemanager terecht voor hulp en advies. We helpen bij zoveel mogelijk zaken. Ideeën ontstaan vanuit de deelnemers. Ondernemers worden verdeeld in commissies, samengesteld naar voorkeur en achtergrond. Zo hebben we bijvoorbeeld de culinaire commissie met mensen die goed ingewerkt zijn in de keuken en vaak een koksachtergrond hebben. Of de “kids-club” commissie, die leuke acties bedenkt voor onze kidsclub. Zij kunnen zelfstandig ideeën uitwerken voor de gehele organisatie. Indien nodig leggen zij deze voor aan de franchiseraad. De formule wordt zo gedragen door de deelnemers. De plannen moeten voldoen aan de kernwaarden: betrouwbaar, Hollands, beste kwaliteit, persoonlijke service en toegankelijk. Daarnaast moeten ze natuurlijk ook economisch verantwoord zijn”.

Een grote familie

Joop: “Het netwerk onderling is heel goed. Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor en bezig met zijn eigen vestiging. Dat vinden we belangrijk, dat je bovenal betrokken bent bij je eigen vestiging, maar wel samen de formule beter wil maken en elkaar wil helpen. Zo sta je er bijvoorbeeld niet alleen voor als de deuren van je eigen restaurant opengaan. Een van je collega-deelnemers komt meelopen om zijn of haar ervaring te delen, je de kneepjes van de formule te leren en je te helpen bij de eerste spannende periode. Zodra je dit onder de knie hebt, ga je zelfstandig verder. Het mooie is, dat we nooit mensen aan hoeven te wijzen om te helpen. Onze deelnemers staan altijd klaar om nieuwe ‘familieleden’ op weg te helpen. Want zo moet je ons ook zien, als een familie. We doen dit samen.

Twee keer per jaar organiseren we een landelijk congres. Dan gaan we leuke dingen doen, blikken terug en kijken vooruit. Er ontstaan weer nieuwe ideeën, die verder uitgewerkt kunnen worden. Daarnaast hebben we twee keer per jaar Bakkerspraat. Dat is veel informeler. De ‘commissies’ kunnen vertellen wat de ontwikkelingen zijn en daar feedback op krijgen. Of we nodigen bijvoorbeeld een inkoper uit om iets te vertellen. Of er wordt een nieuwe pannenkoek getest. Bij een positief oordeel kan de culinaire commissie ervoor zorgen dat een pannenkoek landelijk wordt ingevoerd. Zo blijven we vernieuwen”.

Een vliegende start

Joop: “Het is de bedoeling dat je eerst gaat stagelopen bij een van de vestigingen, zodat je de kneepjes van het vak leert. Dit is ook een goede gelegenheid om te onderzoeken of het hebben van een eigen zaak wel iets is wat bij je past. Wij geven vervolgens ondersteuning om de financiering met de bank te regelen. Verder adviseren we bij de inrichting van keuken en restaurant. We hebben een draaiboek waarop precies staat wat je allemaal nodig hebt, van vaatwasser tot koffielepeltje. Wij faciliteren de website, het mailingsysteem naar toekomstige kids-clubleden en je folders.

We hebben een app voor personeelsleden, de zogenaamde Coach App, om het opleiden en inwerken van medewerkers makkelijker te maken. Hier staat alle informatie in die belangrijk is om te hebben. Van informatie over marketing tot instructiefilmpjes aan toe. Maar ook items over hygiëne en bijvoorbeeld de introductie van een nieuwe pannenkoek”.

Hoogtepunten

Joop: “Als ik een aantal hoogtepunten moet noemen, dan is dat bijvoorbeeld de nieuwe franchiseovereenkomst. Door ons opgesteld, maar gedragen door de deelnemers. Dit was voor mij een hoogtepunt, omdat we toen echt volwassen zijn geworden en alle stukjes samenvielen. Daarnaast ben ik blij met de introductie van onze Coach App. Ik ben ook erg trots op onze pannenkoekencarroussel. Die laten wij speciaal voor ons maken. Dat zijn ronddraaiende schijven waar de pannenkoeken op worden gemaakt, zodat je negen pannenkoeken in één keer kunt bakken. Elke 30 seconden draait de plaat door. Zo kun je 120 pannenkoeken per uur bakken. Het is wel handmatig werk, want je moet met z’n tweeën de ingrediënten erop leggen. Vroeger kon je dat nog prima in je eentje, maar nu wij naast de basispannenkoeken ook heel veel luxe pannenkoeken hebben, is dat niet te doen. Zo kunnen we redelijk simpel de productie hoog en constant houden. En tot slot is uiteraard iedere nieuwe vestiging een mijlpaal”.

Wat we zoeken

Joop: “Je moet het leuk vinden om op een informele manier samen te werken en om elkaar te helpen. Je moet je kunnen confirmeren aan een formule. Onze deelnemers kunnen veel invloed uitoefenen, maar krijgen niet altijd hun zin. Wij hebben onze kernwaarden. Die moet je continu na willen streven.

Een voordeel van onze formule is dat je voor de horeca gunstige werktijden hebt. De restaurants sluiten om 20.00 uur, maar je bent natuurlijk wel in de weekenden aan het werk. Wij merken dat bijvoorbeeld supermarktmanagers geschikt zijn om een vestiging te runnen. Dat linkje wordt niet snel gelegd. Zij zijn gewend om verschillende disciplines aan te sturen en leiding te geven aan jonge medewerkers. Dat sluit heel mooi aan”.

Kom proberen

Joop: “Mochten deelnemers geïnteresseerd zijn, dan wil ik je uitnodigen om een keertje bij een van onze restaurants te gaan eten en kijk of het iets voor je is. De belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen is wat mij betreft: “Zie ik mezelf in deze zaak staan?”. Als het antwoord daarop Ja is, nodig ik je zeker uit om kennis te komen maken”.

Wilt u ook franchisen bij De Pannekoekenbakker? Neem dan via deze link direct contact op!

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website