Eenderde franchiseformules verkoopt niet online

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Een derde van de franchiseformules in Nederland maakt geen gebruik van een online verkoopkanaal. Dit blijkt uit onderzoek van de NFV. Wél is 90% van de formules vertegenwoordigd op sociale media.

Omnichannel noodzakelijk

ING stelt dat de ominchannelstrategie, waarbij kanalen als de winkel, e-commerce, m-commerce en social media worden ingezet voor klantcontact en verkoop, noodzakelijk is om te blijven voortbestaan. De ominchannelstrategie zal zowel franchisenemers als –gevers sterker maken.

Wrijvingen

Een digitaal verkoopkanaal kan zowel complementair als concurrerend zijn ten opzichte van de fysieke winkels. In franchise-organisaties kan dit wrijving opleveren. Knelpunten zijn onder meer de verdeling van de kosten en baten, rayonexclusiviteit, bescherming van het merk en retourbeleid.

Modellen

Er zijn verschillende modellen die de inkomstenverdeling uit een webshop reguleren. De meest voorkomende online strategie bij franchiseformules is een online model dat vanuit de centrale organisatie wordt ontwikkeld en geëxploiteerd. Deze strategie wordt voornamelijk gekozen door full service franchiseformules. Soft franchise formules kiezen vaker voor een gecombineerd online business model. Hier wordt dan wel een centrale, uniforme website gehanteerd maar daarnaast hebben franchisenemers veelal de mogelijkheid om via lokale websites acties en andere activiteiten te vermelden.

Strategie omarmen

“Informatie verzamelen, inspiratie op doen, beleving en winkelen gaan steeds vaker hand in hand”, aldus Esthrella Khouw, manager Zakelijke Arrangementen bij ING. “Om ook in de toekomst te kunnen blijven voortbestaan is het van belang dat franchiseformules de omnichannelstrategie in de organisatie implementeren, en daarbij ook een goed verdienmodel inbouwen. Aan de franchisenemers de taak om deze strategie te omarmen en er optimaal gebruik van te maken.”

Winkel als marketingtool

Door het veranderende winkelgedrag worden fysieke winkels meer een marketingtool om de consument te inspireren en om een beleving te creëren. Een gevolg is wel dat franchiseformules in de toekomst selectiever zullen worden met betrekking tot hun offline aanwezigheid. Naar verwachting zal het aantal vestigingen bij veel franchiseformules in de toekomst dan ook afnemen.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class