Einde leegstand nog niet inzicht, ingreep noodzakelijk

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

faillessement2

Sinds 2004 daalde het aantal winkelende passanten met 20%. Dit leidde tot circa 730.000 minder bezoekers op koopzaterdagen in winkelgebieden in 2015 dan 11 jaar eerder.  Door de crisis en de grote concurrentie gingen veel bedrijven failliet en is de leegstand flink opgelopen: sinds 2012 van 6,3% naar 6,8% in relatie tot het aantal verkooppunten. De leegstand is voornamelijk te zien op B2- en C-locaties waar de leegstand gemiddeld 13% respectievelijk 14% bedraagt. In tegenoverstelling tot A-locaties waar 7% van de verkooppunten leegstaan. Dit meldt ABN Insights.

De leegstand zit in een neerwaartse spiraal. De crisis en de concurrentie hebben ervoor gezorgd dat veel bedrijven failliet gingen en de deuren moesten sluiten. Een leegstaand winkelgebied is niet aantrekkelijk voor het winkelend publiek, waardoor de afzet in fysieke winkels afnam. Internationale retailketens vullen de leegstaande panden op, met name in binnensteden en op A-locaties. Om de spiraal helemaal te onderbreken is er sturing van de overheid nodig.

Het beeld in de detailhandel is tweeledig. Enerzijds zien winkeleigenaren de verkoopvolumes toenemen dankzij een aantrekkende economie en toegenomen particulieren consumptie en koopkracht. Ook is het consumentenvertrouwen bovengemiddeld. Volgens ABN wordt dit in 2016 en 2017 vastgehouden. Anderzijds neemt de concurrentie toe, mede door de overcapaciteit aan fysieke winkels. Het aantal vierkante meters in de non-food-detailhandel is de afgelopen 11 jaar met 11% verhoogd, terwijl de omzet afnam met een kleine 10%. Dit komt mede door de toename aan online verkooppunten, zo ging in het eerste kwartaal van dit jaar 18% van de bestedingen aan kleding via het internet.

Lees hier het gehele rapport.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class