Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Ekoplaza en Marqt openen Ekoplaza Foodmarqt

Ekoplaza-franchise

21 mei 2022 openen Marqt en Ekoplaza een vestiging onder de naam Ekoplaza Foodmarqt. De winkel aan de Haarlemmerstraat in Amsterdam wordt in eerste instantie gezien als een pilot.  Eind 2019 maakte Ekoplaza en Marqt bekend om te gaan fuseren. Het doel hiervan is het bevorderen van de groei en verdere versterking van beiden merken.

Voorheen was de vestiging een Marqt supermarkt. Klanten konden in de winkel terecht voor salades en verse maaltijden. Het unieke aan deze vestiging was dat kanten er producten konden ‘proeven en voelen.’ Daarnaast konden klanten terecht bij de kant-en-klaar afdeling. Alle producten zijn volledig biologisch. Het assortiment van Ekoplaza is standaard biologisch, bij Marqt is dit niet altijd het geval.

Een woordvoeder van beide partijen geeft aan dat het nog niet duidelijk is of er meer winkels omgebouwd zullen worden tot een Ekoplaza Foodmarqt. Het is volgens een woordvoeder een logische denkwijze dat vooral Marqt-vestigingen omgebouwd worden tot een Ekoplaza Foodmarkt. De woordvoerder sluit niet uit dat dat winkels van Ekoplaza worden omgebouwd tot Foodmarqt.

Fusie in 2019

In 2019 besloot Ekoplaza Marqt over te nemen. De supermarktketen Marqt bevond zich destijds in in lastige financiële tijden. Ekoplaza telt momenteel 85 vestigingen verspreid door heel Nederland. Marqt telt negen vestigingen, waarvan de meeste gevestigd zijn in Amsterdam. Daarnaast is er nog een opmerkelijk verschil tussen de twee formules. Een groot aantal vestigingen van Ekoplaza worden gerund worden door een franchisenemer. Marqt werkt niet met franchisenemers.

Het akkoord van een fusie

Eind 2019 maakte Ekoplaza en Marqt de plannen bekend om te gaan fuseren. Dit besluit werd genomen doordat een meerderheid van de aandeelhouders instemden tot een fusie. Het was eind 2019 nog onduidelijk, omdat beide supermarktketens nog akkoord moesten vanuit het ACM, AUTORITEIT CONSUMENT & MARK voor een fusie. Beide partijen kregen vanuit het ACM op 26 november akkoord om te gaan fuseren. Destijds is deze stap gezet met als doel om de combinatie van haar toonaangevende positie op het gebied van biologische duurzame retail en groothandel in Benelux te versterken.

Ontvang gratis meer informatie over Ekoplaza

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Ekoplaza

×