Esprit: meer uit retail, minder uit groothandel

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids


Modebedrijf Esprit zag haar winst het afgelopen boekjaar – dat eindigde op 30 juni 2011 – flink zakken. Vanwege herstructureringen viel de netto-winst 98 procent lager uit dan een jaar geleden en kwam uit op 7,3 miljoen euro. De Raad van Bestuur heeft ingestemd met een hervormingsplan. Veranderingen moeten er voor zorgen dat Esprit weer een ‘inspirerend modemerk wordt met een duidelijke identiteit en duurzame winstgevendheid’.

De omzet uit retail steeg met 6,2% terwijl de omzet uit de groothandel afnam met 6%. Ronald van der Vis, CEO van Esprit Holdings Limited erkent dat het merk haar ziel heeft verloren de afgelopen jaren. “De erfenis van het merk is verwaarloosd en het bedrijf verloor haar klantgerichtheid.” Over het terug op de kaart zetten van het uit Californië afkomstige modemerk, zegt hij: “Maatregelen als het afstoten van verlieslijdende Amerikaanse activiteiten en winkelsluitingen in Spanje, Denemarken en Zweden zijn nodig om de winst van Esprit te laten groeien. Alles wat we zullen doen zal gericht zijn op de Esprit-vrouw: die mode en stijl op een zelfverzekerde, ontspannen manier, omarmt. Ze zorgt net zo hard voor haar uiterlijk als voor haar dierbaren. Ze wil Esprit, als merk dat haar kwalitatief goede mode geeft, terug.” 

dinsdag 20 september 2011.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3