De groei van volumes van avondrestaurants en cafés viel bijna stil in het eerste kwartaal, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Hun omzetgroei kwam bijna geheel door hogere prijzen. De sterke groei in de fastfood-branche is geen incident: in de afgelopen vijf jaar namen de verkopen van fastfood-restaurants al met 29 procent toe. De groei van de buitenshuisconsumptie helpt daarbij. Daarnaast speelt de onderliggende beweging naar gemak hier een rol: het eten wordt snel bereid en kost dus weinig tijd voor de gast. Dit is spreekt bijvoorbeeld millennials aan, die graag bij een fastfood-restaurant lunchen.
Daarbij helpt het dat fastfoodrestaurants een gezonder en vegetarisch assortiment hebben toegevoegd in de afgelopen jaren. Verder profiteert de fastfood-branche duidelijk van het innovatieve karakter. Dit uit zich bijvoorbeeld in bestelzuilen; grote tabletvormige schermen waar een gast een menu kan bestellen. Mede omdat de gast daar minder opgejaagd wordt dan in een traditionele rij, bestelt diegene daar mee. Een dergelijke bestelzuil kan leiden tot hogere omzetten van 10 procent voor betreffende ondernemers, soms zelfs meer. ABN verwacht dat de fastfood-branche in 2019 met 4% in verkoopvolume groeit.
Geef een reactie