‘Fastfood neemt winkelstraat over’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Amerikaanse fastfoodketens zoals McDonald’s, KFC en Burger King zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Met de komst van onder andere Dunkin’ Donuts, Pizza Hut en TGI Fridays krijgt Nederland er nog een paar nieuwe fastfoodketens bij. Maar liefst vijf uit Amerika overgewaaide foodconcepten hebben plannen om dit jaar in Nederland restaurants te openen. Volgens Cor Molenaar, hoogleraar E-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, zal fastfood de winkelstraat overnemen.

Molenaar legt aan Business Insider uit: “Winkelcentra en binnensteden worden steeds meer verblijflocaties met meer horeca en minder winkels. De horeca in winkelgebieden neemt zo weliswaar toe, maar het zijn lang niet altijd restaurants, cafés en terrassen. Eten op straat raakt steeds meer ingeburgerd. Formules zoals Dunkin’ Donuts gaan nog een stapje verder. Geen terrassen of zitplaatsen, maar hooguit een paar sta-plaatsen. Fastfood lopend opeten zal steeds meer een trend worden.”

Volgens ABN Amro sluit een groot aandeel van de horeca ook aan op de wens van de consument. De opkomst van horecagelegenheden in de winkelstraten is volgens de bank een positieve ontwikkeling. In een op 23 maart jl. gepubliceerde sectorprognose stelt ABN Amro dat horeca een winkelgebied levendig houdt en de individuele omzet van retailers positief beïnvloedt. ABN Amro verwacht dan ook dat de aanwezigheid van horeca in winkelgebieden zich verder zal uitbreiden en zowel bestaande horeca ketens als nieuwe ketens zich snel zullen uitbreiden.

Ook Molenaar verwacht dat er snel veel nieuwe concepten zullen volgen. “Zolang winkelcentra en binnensteden aantrekkelijk zijn om te verblijven met allerlei vormen van vrijetijdsbesteding, horeca en belevenis-activiteiten, zullen er steeds meer van dit soort fastfoodketens komen. Amerikaanse facetten zullen hier ook meer zichtbaar zijn. Hierdoor zal er een grote diversiteit zichtbaar zijn: fastfood met en zonder zitplaatsen, natte en droge horeca. Voor elk wat wils”, aldus Molenaar.

 

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website