Foodsector en non-foodsector realiseren hogere omzet in juni

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De omzet van de detailhandel was in juni 3,0 procent hoger dan in juni 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume groeide met 2,8 procent. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 19 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juni. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4 procent hoger dan in juni 2017.

Bijna 2 procent omzetgroei non-foodwinkels

De omzet van de winkels in non-food groeide in juni met 1,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,4 procent hoger dan een jaar eerder.

Drogisterijen realiseerden in juni de grootste omzetstijging. Daarnaast was ook de omzet van winkels in meubels en woninginrichting en winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hoger dan een jaar eerder.

Kledingwinkels hebben ongeveer hetzelfde omgezet als in juni 2017. De omzet van winkels in recreatie-artikelen, winkels in schoenen en lederwaren en winkels in consumentenelektronica kromp in vergelijking met een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen zetten bijna 3 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juni 2,8 procent meer omgezet dan in juni 2017. Het verkoopvolume groeide met 2,6 procent. Supermarkten zetten ruim3 procent meer om, terwijl de omzet van speciaalzaken iets kromp.

Online omzet 19 procent hoger

De online omzet was in juni 19 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 15 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 25 procent.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.