Formido groeit

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Bouwmarkten kruipen weer uit het dal van de economische crisis. Formido, waar doe-het-zelvers alles kunnen vinden om hun huis tiptop in orde te maken, lift mee met de oplevende woningmarkt. “Door het aanscherpen van de winkelformule en de introductie van de webshop hebben wij ons door de crisis weten te loodsen en ons tegelijkertijd optimaal voorbereid op de komende jaren”, aldus Dick Schreuders van Formido. “We hebben veel vertrouwen in de toekomst.”

Wat is het winkelgedrag van een consument in een bouwmarkt gedurende een economische crisis?

In crisistijd houden mensen hun hand op de knip. Ze willen wel iets doen aan hun huis, maar grote aankopen of verbouwingen worden uitgesteld. In plaats daarvan verfraaien ze hun huis met een nieuwe behangetje, geven ze zelf een kast een andere kleur of zetten ze nieuwe kastdeurtjes in hun keuken. Nederlanders kopen niet alleen minder maar ook anders.  Ik doel op online aankopen en citeer in dit verband de quote “Kijken, kijken, anders kopen”.

Nieuwe keukendeuren of een geheel nieuwe keuken, dat is nogal een verschil.

Inderdaad. Sinds de crisis, begonnen in 2008, is de doe-hetzelfmarkt met 25 procent gekrompen. Ook Formido liep omzetdeuken op, gelukkig minder heftig dan de DHZ-markt als geheel. Zowel in 2014, 2015 als in 2016 vertoont de omzet een stijgende lijn.

Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?

Of het nu een vooruitziende blik was of niet, we hebben negen jaar geleden het deco-concept aan de formule toegevoegd. Dit concept is gericht op vrouwen, een doelgroep die voor die tijd minder vaak naar de bouwmarkt kwam.

Toen kwam de man bij ons binnen, liet zich op technisch gebied voorlichten en vertrok met zijn spullen. Met het deco-concept zijn we veel meer ingegaan op sfeerbeleving en kleurgebruik. We verkopen verf van hoge kwaliteit, mooie raamdecoratie en andere spullen die je huis verfraaien.

Precies het assortiment dat het in de crisistijd goed heeft gedaan. Ik moet wel zeggen dat andere bouwmarkt formules het deco-aspect ook in huis hebben gehaald en dat we niet meer onderscheidend genoeg zijn op dat vlak. We gaan het deco-plein inkrimpen ten gunste van het seizoensplein.

Waar we zeker onderscheidend in zijn is  onze klushulp: van kasten inmeten en plaatsen tot het leggen van vloertegels, het wordt op een professionele manier gedaan. Wij zijn een sterke organisatie met korte lijnen en kunnen daarom snel en slagvaardig handelen.

Hoe gaat het met jullie webshop?

Boven verwachting. We hebben de webshop nu ruim 4 jaar en daaruit komt nu een omzet vergelijkbaar met de omzet van enkele fysieke winkels. De webshop werd in 2016 tijdens de ABN AMRO Webshop Awards bekroont tot de beste in de categorie bouwmarkten.

Welke afspraken hebben jullie gemaakt met de franchisenemers over de webshop?

Heel simpel, de omzet komt toe aan de franchisenemers. Als een klant bestelt via de webshop zorgt de dichtstbijzijnde winkel voor de levering. Een deel van de consumenten komt de bestelde producten ophalen in de winkel; maar de franchisenemer brengt veelal met de Formido bus de goederen thuis. Voor de klant het vertrouwde gezicht van zijn Formido bouwmarkt.

Wat zijn jullie verwachtingen voor de komende jaren?

Omdat de woningmarkt aantrekt, hebben de omzetten een stijgende lijn te pakken. De woningmarkt is het vliegwiel voor bouwmarkten. Er zijn meer nieuwbouwprojecten en het aantal verhuizingen neemt toe. Het mag duidelijk zijn: hoe meer reuring op de woningmarkt, hoe beter het is voor bouwmarkten.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.