“Formules moeten hun franchisenemers betrekken in hun online strategie”

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Uit de onlangs gepubliceerde branche-update van ABN AMRO is gebleken dat veel franchisegevers en -nemers niet of onvoldoende afspraken hebben gemaakt over de verdeling van de online omzet. De consument doet tegenwoordig veel meer online aankopen, waardoor franchiseovereenkomsten hiernaar moeten worden aangepast. Dit meldde RetailNews onlangs.

Sonny Duijn, sectoreconoom van ABN Amro geeft aan dat het veranderende consumentengedrag een van de directe oorzaken is voor de spanningen tussen franchisenemers en –gevers. Formules moeten hun franchisenemers betrekken in hun online strategie, zo vindt Duijn. “In zo’n formule dragen franchisers namelijk hun steentje bij aan online verkopen en daar mag dan ook een reële vergoeding tegenover staan”. Van een franchiseraad- of vereniging mag volgens Duijn ook verwacht worden dat zij tijd steken in het meedenken met de online strategie. Het groeitempo binnen de online retail kan een bedreiging vormen voor het franchisemodel als er geen goede afspraken worden gemaakt over de verdeling van internetinkomsten. “Internetverkopen kunnen dan kannibaliseren op de omzet van franchisenemers. Dat zet het franchisemodel onder druk.”

In eerdere berichten werd al gemeld dat door het groeiende online aanbod de consument veel behoefte heeft aan expertise en persoonlijke benadering in de fysieke winkel.  Dit biedt franchisenemers kansen. “Franchisenemers zijn goed gepositioneerd om een winkel van een formule een ‘lokale touch’ te geven, omdat zij zelf een zelfstandige ondernemer zijn en dus ruimte hebben om creatief te zijn.”, aldus Duijn.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.