Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Franchise in cijfers 2025: Spar is de grootste franchiseformule in food

11 maart 2025

Spar is, gemeten in aantal franchisevestigingen, niet alleen de grootste franchiseformule in de foodbranche van Nederland, maar ook de snelst groeiende formule. Dat blijkt uit onderzoek van De Nationale Franchise Gids. Door een groei van 15 vestigingen in 2024 heeft Spar een flinke inhaalslag gemaakt op Jumbo, dat begin 2024 nog slechts 9 vestigingen voorsprong had.

Met 91 franchiseformules vertegenwoordigt de foodbranche 12% van de totale franchisemarkt. Supermarkten zijn hierbij de dominante spelers, zowel qua aantal vestigingen als qua werkgelegenheid. Toch staat de sector voor uitdagingen, zoals het verbod op tabaksverkoop in supermarkten en veranderende consumententrends. In totaal werken 187.700 mensen bij een franchisevestiging in de food.

De top 5 grootste franchiseformules in food

SPAR: lokaal ondernemerschap met internationale slagkracht
“SPAR heeft een unieke positie in het Nederlandse supermarktlandschap, waar ondernemers het verschil maken, echt betrokken zijn in de buurt en als King of Convenience inspelen op de nieuwe gemakstrend”, aldus de per juli vorig jaar aangetreden commercieel directeur Chantal de Rijk. Met ruim 13.000 winkels in meer dan 48 landen is SPAR een van de grootste foodretailers ter wereld. In Nederland heeft SPAR winkels in wijken en dorpen (SPAR buurt) en stad (SPAR city), op vakantieparken (SPAR enjoy) en bij universiteiten (SPAR university) en tankstations (SPAR express).

Jumbo: een sterke formule met ambitie
Jumbo, met ruim 700 winkels – waarvan de helft in franchisevorm – blijft groeien dankzij strategische overnames en een sterke marktpositie. Ton van Veen heeft reeds aangekondigd dat hij binnen enkele maanden zijn functie als CEO van Jumbo zal neerleggen. “Na meer dan twintig jaar intensief betrokken te zijn bij Jumbo, heb ik een groot ‘geel hart’,” aldus Van Veen, die benadrukte dat zijn vertrek zorgvuldig is overwogen. Tijdens zijn leiderschap lag de focus op het herstel van vertrouwen en het versterken van de basis, wat volgens Van Veen heeft gezorgd voor een stevig fundament voor verdere groei. Tom Heidman, die een lange carrière in de supermarktbranche heeft, neemt vanaf 1 maart tijdelijk de leiding over.

PLUS: een coöperatie met een duurzame visie
Na de fusie met Coop in 2022 telt PLUS 400 vestigingen. Duncan Hoy, Algemeen directeur PLUS: “Door onze krachten te bundelen versterken we onze positie in het Nederlandse supermarktlandschap. Als derde servicesupermarkt van Nederland hebben we de schaal om de klant met nog meer slagkracht te kunnen bedienen, met een sterke focus op klanttevredenheid, duurzaamheid en maatschappelijke impact.” PLUS is een coöperatieve franchiseformule waarin zelfstandige ondernemers mede-eigenaar zijn van de organisatie. Dit maakt het een aantrekkelijke optie voor franchisenemers die zoeken naar een toekomstbestendige formule met inspraakmogelijkheden.

Albert Heijn: een gevestigde naam
Met 347 franchisevestigingen, waaronder 70 AH to go’s en 10 Albert Heijn XL-vestigingen, is Albert Heijn een van de bekendste supermarktketens in Nederland. Albert Heijn zet sterk in op technologie en innovatie om klanten te helpen bij gezondere keuzes. CEO Marit van Egmond ziet het als een echte eer dat ze de leiding van Albert Heijn op zich mag nemen: “In combinatie met onze technologische en digitale kennis helpen we klanten met de juiste informatie keuzes te maken voor een gezonder en prettiger leven.” De formule is koploper in innovatie en technologie.

Gall & Gall: marktleider in drankenretail
Gall & Gall is al sinds 1884 een begrip in Nederland. Wat begon als een kleine slijterij in Amsterdam, opgericht door de ondernemende Maria Gall, groeide uit tot de grootste drankenspecialist van het land. Inmiddels telt de keten meer dan 550 winkels, waarvan 196 franchisevestigingen en een succesvolle webshop. Met deskundig advies, een breed assortiment en scherpe prijzen blijft Gall & Gall de vertrouwde keuze voor consumenten én ondernemers. De passie voor dranken, gecombineerd met 140 jaar vakmanschap, maakt de formule een solide speler binnen de franchisewereld.

Kansen en uitdagingen

Terwijl SPAR inzet op convenience en lokaal ondernemerschap, richt PLUS zich op duurzaamheid en coöperatief ondernemen. Jumbo en Albert Heijn focussen op innovatie en digitale strategieën, terwijl Gall & Gall profiteert van premiumisering in de drankenmarkt.

Benieuwd welke franchiseformule het beste bij jouw ondernemersambities past? In de Nationale Franchise Gids 2025 lees je hier alles over. Pre-order nu jouw exemplaar en verdiep je in de kansen binnen franchising.

Pre-order De Nationale Franchise Gids 2025

 

Meer lezen over de laatste statistieken en trends in de franchisebranche? Bekijk hier ons eerdere artikel over de snelst groeiende dienstverlenende franchiseformules van Nederland.

Ontvang gratis meer informatie over Mitra drankenspeciaalzaken

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef

Meer informatie over franchisen bij

Mitra drankenspeciaalzaken

×