Franchise in cijfers – Non-food

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Ieder jaar doet De Nationale Franchise Gids onderzoek naar de staat van franchising in de diverse branches. Er wordt gekeken naar omzet, vestigingen, franchisenemers en groei. In dit artikel wordt de Non-food branche behandeld. Al jaren ervaart de non-food een lichte groei in franchise. Voor 2019-2020 is dat niet anders, een mooie plus van 2,7% in de omzet en 1,1% in aantal vestigingen.

Dit wil direct zeggen dat de bestaande vestigingen in 2019 meer zijn gaan omzetten. Online speelt hier een groot aandeel in. Samen beslaat Non-food zo’n 36% van alle franchise vestigingen in Nederland, alleen overstegen door de dienstverlening, waar veel van de ‘vestigingen’ bedrijven vanuit het woonhuis betreffen. Er bevinden zich momenteel 210 franchise formules in non-food, met iets meer dan 11.000 vestigingen.

Groei

Zoals hierboven beschreven heeft de non-food sector het afgelopen jaar een mooie groei gemaakt. Het valt te bezien wat de effecten van de corona-crisis gaan zijn op deze cijfers. Die zijn nog niet bij deze aantallen inbegrepen. De eerste signalen uit de markt van vestigingen die permanent de deuren moeten sluiten duiken nu op. De impact van deze crisis zal het hardst te voelen zijn in de non-food, food en horeca sectoren.

Top 5

Er hebben zich het afgelopen jaar weinig veranderingen voorgedaan in de top 5 van grootste formules. Grootste verschuiving is van DA Drogist & Parfumerie, die door het omkatten van DIO vestigingen op de derde positie is beland vanaf de nummer 6 positie. Primera en tankstation Total staan nog altijd op nummer 1 en 2 respectievelijk.

De top 5 van snelste groeiers ziet wat meer veranderingen dan de top 5 van grootste formules.

Opvallende leider in de lijst is Electro World. Moederbedrijf United Retail nam in 2019 het besluit om alle vestigingen van haar dochterformule Euronics om te vormen naar haar andere dochterformule Electro World. Resultaat: een plus van 63 vestigingen voor Electro World. Eenzelfde situatie geldt voor DA Drogist. Hier zijn ze al enige tijd bezig met het ombouwen van overgenomen formule DIO naar vestigingen van DA. Zo ook in 2019-2020. De nummer 3 is dan direct de eerste formule die haar groei op een ‘natuurlijke’ wijze heeft behaalt; Hubo. De doe-het-zelf keten is al enige jaren aan het groeien en blijft marktaandeel veroveren in deze concurrentie-hevige branche.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class