Franchiseformule in coronacrisis: werk aan uw toekomst

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

De coronacrisis zorgt voor veel onzekerheid bij franchiseondernemers. In deze blog helpt Flynth-adviseur Peter Wille met een stappenplan om u voor te bereiden op de toekomst na de crisis. Flynth organiseert op 29 april ook een webinar voor ondernemers met als onderwerp financieren in coronatijd.

Er is inmiddels al veel geschreven en gesproken over de coronacrisis. Waar het naar toegaat? Dat durf ik niet te voorspellen. Er zijn zoveel scenario’s te bedenken dat het haast onmogelijk lijkt om je voor te stellen hoe de wereld er na de intelligente lock-down uitziet. Toch kun je als franchise-ondernemer belangrijke stappen zetten om je op de toekomst voor te bereiden. In deze blog leg ik uit hoe.

Focus op wat we wel weten

Is het zinvol om nu fors te investeren in allerlei mogelijkheden om je franchiseformule door te kunnen draaien, terwijl we misschien over een maand te horen krijgen dat er een vaccin is? En wat betekent het eigenlijk als zo’n vaccin er komt? Voor hoe lang blijven we dan gevrijwaard van een volgende pandemie? Allemaal vragen waar vandaag de dag echt niemand het antwoord op weet. Focus daarom liever op wat we wel weten. Bijvoorbeeld dat ook uit deze fase winnaars en verliezers naar voren zullen komen. Uit verwachte, maar ook uit onverwachte hoek. Toch kunnen we daar voorspellingen over doen door de huidige situatie te vergelijken met een periode van ‘oorlog’.

Crisis heeft positieve effecten

Hoe gek het misschien ook klinkt, uit het verleden weten we dat een oorlog ook positieve effecten heeft, zowel tijdens de periode zelf als na afloop. Op basis daarvan voorspel ik voor de coronacrisis:

  1. Een gigantische ontlading na de ‘bevrijding’;
  2. Een overweldigende positieve instelling: hard werken aan en investeren in de wederopbouw;
  3. Een ongelooflijke versnelling van technologische ontwikkelingen. Onder andere door de zoektocht naar nieuwe manieren van werken en door het ontstaan van nieuwe creativiteit gedurende de intelligente lock-down;
  4. Versnelling van de vooruitgang van de zorg: nieuwe technieken en medicijnen;
  5. Efficiëntere communicatie door meer gebruik van digitale mogelijkheden.

Laat jouw franchiseformule winnen

Ik zei het al: er zullen winnaars en verliezers zijn, zeker ook onder franchiseformules. Hoe zorg je nu dat jij bij de winnaars hoort? Hoe ga je om met je formule? Wat kun je doen? Ik adviseer de volgende stappen om optimaal te profiteren van de positieve effecten hierboven:

  1. Ga na hoe je je bedrijf nu door de crisis kunt leiden met beperkte financiële schade. Maak gebruik van de regelingen van de overheid en de hulp van banken. Betaal je rekeningen op tijd en blijf een betrouwbare franchisepartner.
  2. Probeer meerdere scenario’s te maken van je toekomstige omzet. Bedenk hoe je je formule overeind kunt houden in een anderhalve-meter-economie. Welke maatregelen moet je daarvoor nemen? Wat kosten die en welk resultaat leveren ze op?
  3. Blijf in contact met je leveranciers en klanten. Richt je ook in deze tijd op de klantbehoefte.
  4. Zorg dat je digitaal zichtbaar blijft, bijvoorbeeld via social media. Controleer hoe je je nu presenteert, of je verhaal duidelijk is en of het nog klopt. Digitale aanwezigheid is momenteel erg belangrijk.
  5. Werk aan je imago, kweek goodwill. Zoek naar manieren om lokaal je steentje bij te dragen.
  6. Verdiep jezelf in nieuwe technieken en leer communiceren op alle mogelijke digitale manieren. Zo kun je klanten benaderen via het kanaal dat zij het prettigst vinden.
  7. Leer van anderen. Volg Webinars, verdiep je kennis en blijf in contact met collega franchisenemers, branchegenoten en brancheverenigingen. En volg de markt: kijk goed naar de voorlopers (grote bedrijven). Beter goed gejat dan slecht bedacht.
  8. Denk na of je je bedrijf wilt en kunt voortzetten na de crisis. Misschien is het wel beter om andere activiteiten te gaan ontplooien.
  9. Bekijk hoe je de trends die tijdens deze crisis ontstaan of versnellen kunt implementeren in je franchiseformule:

– De roep om nationale en vooral lokale producten;
– Een nieuwe vorm van bewustzijn en saamhorigheid (nationale trots);
– De vraag naar eerlijke en verantwoorde producten;
– Online bestellen, thuis consumeren;
– Van technologie naar empathie. Zoek bewuster naar de ‘echte wens’ van de klant;
– Merken worden persoonlijk: van beeldmerken naar echte personen, al of niet kunstmatig;

  1. Blijf proactief en dicht bij jezelf: ‘Stay in control’.

Tot slot misschien wel de belangrijkste tip: Richt je op je cirkel van invloed en besef dat de verkoop altijd afhangt van jouw toegevoegde waarde aan een dienst of product voor de klant.

Met vriendelijke groet,

Peter Wille, Flynth-adviseur

Heeft u vragen over de juiste keuzes voor uw franchiseformule in coronatijd? Neem gerust contact met ons op. Peter en zijn collega’s denken graag met u mee.

Webinar

Op woensdag 29 april vindt de tweede editie van de Flynth Woensdag Webinar voor ondernemers plaats, ditmaal met de titel: Financieren in Coronatijd.

Norbert Horstink en Robert Vonk gaan in op het bepalen van de kredietbehoefte, financieringsvormen en hoe u juist in deze tijd een succesvolle financieringsaanvraag kunt indienen. Wederom zeer waardevolle en actuele zaken die voor alle ondernemers van belang zijn. Kijkt u mee?

De webinar Financieren in Coronatijd terugkijken? Klik hier.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class