Er is inmiddels al veel geschreven en gesproken over de coronacrisis. Waar het naar toegaat? Dat durf ik niet te voorspellen. Er zijn zoveel scenario’s te bedenken dat het haast onmogelijk lijkt om je voor te stellen hoe de wereld er na de intelligente lock-down uitziet. Toch kun je als franchise-ondernemer belangrijke stappen zetten om je op de toekomst voor te bereiden. In deze blog leg ik uit hoe.
Is het zinvol om nu fors te investeren in allerlei mogelijkheden om je franchiseformule door te kunnen draaien, terwijl we misschien over een maand te horen krijgen dat er een vaccin is? En wat betekent het eigenlijk als zo’n vaccin er komt? Voor hoe lang blijven we dan gevrijwaard van een volgende pandemie? Allemaal vragen waar vandaag de dag echt niemand het antwoord op weet. Focus daarom liever op wat we wel weten. Bijvoorbeeld dat ook uit deze fase winnaars en verliezers naar voren zullen komen. Uit verwachte, maar ook uit onverwachte hoek. Toch kunnen we daar voorspellingen over doen door de huidige situatie te vergelijken met een periode van ‘oorlog’.
Hoe gek het misschien ook klinkt, uit het verleden weten we dat een oorlog ook positieve effecten heeft, zowel tijdens de periode zelf als na afloop. Op basis daarvan voorspel ik voor de coronacrisis:
Ik zei het al: er zullen winnaars en verliezers zijn, zeker ook onder franchiseformules. Hoe zorg je nu dat jij bij de winnaars hoort? Hoe ga je om met je formule? Wat kun je doen? Ik adviseer de volgende stappen om optimaal te profiteren van de positieve effecten hierboven:
– De roep om nationale en vooral lokale producten;
– Een nieuwe vorm van bewustzijn en saamhorigheid (nationale trots);
– De vraag naar eerlijke en verantwoorde producten;
– Online bestellen, thuis consumeren;
– Van technologie naar empathie. Zoek bewuster naar de ‘echte wens’ van de klant;
– Merken worden persoonlijk: van beeldmerken naar echte personen, al of niet kunstmatig;
Tot slot misschien wel de belangrijkste tip: Richt je op je cirkel van invloed en besef dat de verkoop altijd afhangt van jouw toegevoegde waarde aan een dienst of product voor de klant.
Met vriendelijke groet,
Peter Wille, Flynth-adviseur
Heeft u vragen over de juiste keuzes voor uw franchiseformule in coronatijd? Neem gerust contact met ons op. Peter en zijn collega’s denken graag met u mee.
Op woensdag 29 april vindt de tweede editie van de Flynth Woensdag Webinar voor ondernemers plaats, ditmaal met de titel: Financieren in Coronatijd.
Norbert Horstink en Robert Vonk gaan in op het bepalen van de kredietbehoefte, financieringsvormen en hoe u juist in deze tijd een succesvolle financieringsaanvraag kunt indienen. Wederom zeer waardevolle en actuele zaken die voor alle ondernemers van belang zijn. Kijkt u mee?
De webinar Financieren in Coronatijd terugkijken? Klik hier.
Geef een reactie