Franchiseformules groot in food

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids


Het FoodService Instituut (FSIN) publiceerde verleden week de FSIN Food 500, de ranglijst van de 500 grootste foodverkopende organisaties van Nederland. Een dergelijke lijst is nooit eerder gepubliceerd.

De top 500 is goed voor ruim 70 procent van de totale foodomzet in Nederland. De 500 formules in de lijst vertegenwoordigen samen een omzet van 40 miljard euro en behalen deze omzet met bijna 27.000 verkooppunten. Dit betekent dat ze een fors deel van de totale consumptie aan eten en drinken in Nederland voor hun rekening nemen. De top 10 wordt uitsluitend gevormd door supermarktformules. Daarvan doen maar liefst 6 formules aan franchise, te weten Albert Heijn (1), C1000 (2), Jumbo (3), Plus (6), Dirk (7), AH XL (8), Coop (9) en Emté (10). De nummer 11, franchiseketen McDonald’s, is de eerste ‘niet-supermarktformule’ in de lijst. De top 30 van de FSIN Food 500 neemt het leeuwendeel van de foodomzet in Nederland voor zijn rekening. De bovenste dertig formules en merken vertegenwoordigen een consumentenomzet van bijna 32 miljard euro.

dinsdag 2 juli 2013.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3