Franchisegever eerder aansprakelijk voor onjuiste prognoses

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Volgens de Hoge Raad is een franchisegever die zelf haar prognoses opstelt veel sneller aansprakelijkheid voor ondeugdelijke prognoses dan eerder werd aangenomen. Dit blijkt uit de uitspraak van 24 februari jl. Voorheen was een franchisegever alleen aansprakelijk voor een onjuiste prognose wanneer hij weet had van de fouten in het rapport, of te verwachten viel dat de fout(en) opgemerkt hadden kunnen worden. In het arrest van februari jl. gaat de Hoge Raad verder:  de franchisegever kan ook aansprakelijk zijn  voor een ondeugdelijke prognose, die door de franchisegever zelf is opgesteld als er sprake is van onzorgvuldigheid van de kant van de franchisegever. En dat geldt ook als de franchisegever zelf niet wist dat de prognose fouten bevat.

Met dit arrest is de franchisegever voor een eigen (interne) prognoserapport dus eerder aansprakelijk dan voor een prognoserapport van een derde partij. Gevolg is dat franchisegevers veel eerder een externe partij zullen inschakelen om de exploitatieprognoses op te stellen, dan wel volledig afzien van het verstrekken van prognoses. Franchisenemers die zich geconfronteerd zien met ondeugdelijke prognoses kunnen zich veel eerder verhalen op de franchisegever.

“Wij merken inderdaad een toegenomen belangstelling voor onze oplossingen sinds deze uitspraak”, aldus Tim Hazekamp van First Retail.  “In onze vestigingsplaatsonderzoeken en omzetprognoses maken wij alleen gebruik van gerealiseerde cijfers van de franchisegever en van externe databronnen. Het is essentieel dat het onderzoek volkomen onafhankelijk plaatsvindt.  Ook zien we dat de franchisegever en/of de franchisenemer alleen de data afneemt uit de Quick Scan en het veldonderzoek zelf doet.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


skyscraper-banner-website
franchise-season-art-class