Franchisegever Toerkoop Reisburo Groep over e-mail als marketingtool

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

edwin konings
Dat e-mail handig is om je klanten te informeren, weet inmiddels ieder bedrijf. Maar dat e-mail ook als marketingtool ingezet kan worden, dat is niet bij iedereen bekend. Toerkoop ziet e-mailmarketing als een waardevolle tool. Edwin Konings, E-commerce coördinator bij Toerkoop Reisburo Groep legt graag uit waarom hij enthousiast is.

 “Wij zien dat onze nieuwsbrieven een hoger rendement halen door lokale content en onze ondernemers realiseren zich dat abonnees werven loont.”

Waarom is volgens jullie  van belang dat je een e-mailmarketingoplossing inzet die speciaal voor franchiseformules is ontwikkeld?

‘Om twee redenen. Ten eerste hadden onze ondernemers de vrije hand in het opstellen van nieuwsbrieven. Wij merkten dat het ontbreken van een centrale aansturing niet leidde tot de gewenste kwaliteit. De nieuwsbrieven zagen er soms niet goed genoeg uit. Zeker bij het toevoegen van lokale content slopen er fouten in.

 

Waren er nog andere knelpunten die door jullie opgemerkt werden?

‘Ook het testen in verschillende e-mailcliënts ging niet altijd goed. Maar nu kunnen wij de content centraal publiceren en kunnen onze ondernemers content toevoegen zonder allerlei storende fouten.’


Zijn jullie ondernemers tevreden over de manier waarop Toerkoop nu e-mailmarketing inzet?

‘Zeker. Dat is het tweede grote voordeel. Onze ondernemers maken niet alleen minder fouten in het opstellen van nieuwsbrieven, ze zien ook het belang in van het werven van nieuwe abonnees. Lokale evenementen worden vaak aangegrepen om allerlei wervingsacties te bedenken. Onze ondernemers  zijn echt betrokken bij e-mailmarketing.’

Kun je een voorbeeld noemen van een succesvolle lokale actie?

‘Reisbureau Van Oeveren ontving van ons een partij koffers. Met deze 20 koffers mochten ze bij het reisbureau -naar eigen inzicht- reclame maken. Ze kozen voor het opnemen van een lokaal bericht in de centrale nieuwsbrief. Boodschap: wie bij ons een cruise boekt, ontvangt een koffer. Vanuit de regio ontving Van Oeveren veel positieve reacties.’

‘Maar ook over lokale evenementen is veel te melden. Bijvoorbeeld braderieën. Ook dan is het leuk om lokale content toe te voegen. De eenvoudigheid waarmee dit mogelijk is, maakt voor ons de franchiseoplossing uniek.’

Hoe lossen jullie de verdeling met betrekking tot de gegenereerde omzet op? Geldt dat ook voor Toerkoop?

‘Toerkoop is een vereniging. Bij ons staan de leden voorop. Dat betekent dat wij de centrale omzet altijd verdelen onder onze ondernemers. De consument maakt bij een online boeking een keuze voor een vestiging. Deze vestiging ontvangt vervolgens de gegenereerde omzet. Voor Toerkoop is het werken met een duidelijke verdeelsleutel simpelweg een noodzaak.’

Over Toerkoop
In Nederland de grootste, onafhankelijke retailpartij voor zelfstandige reisbureauondernemers is in 1968 opgericht en heeft nu 70 ondernemers en meer dan 100 vestigingen. Toerkoop maakt voor hun e-mailmarketing gebruik van het Blinker Franchise mailmarketing pakket.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class