Franchisenemer? Dit moet je weten over franchise marketing

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Door Julie van Strien, Marvia

Veel mensen denken dat het makkelijk is om een franchisenemer te zijn, zeker op het gebied van marketing. Je hebt immers een groot en succesvol merk achter je staan dat alles qua marketing al geregeld heeft: een sterke huisstijl, landelijke marketingcampagnes en ga zo maar door. Maar wie denkt dat de franchisenemer achterover kan leunen en vertrouwen op de marketingstrategie van het hoofdkantoor, heeft het mis: in een concurrerende markt is het weldegelijk belangrijk om zelf aan de slag te gaan met marketing. Maar hoe haal je als franchisenemer het meeste uit het marketingbudget?
Maak duidelijke afspraken

Als franchisenemer is het belangrijk om te weten wat de verwachtingen zijn vanuit het hoofdkantoor. Bij de ene franchise formule wordt je volledig ontzien in marketing, en mag het lokale budget alleen besteed worden in de lokale uitvoering van landelijke campagnes. Bij de andere formule word je volledig vrij gelaten en wordt er verwacht dat je zelf ook marketingactiviteiten bedenkt en uitvoert. Het is daarnaast belangrijk om te bespreken welke marketingmaterialen gebruikt mogen worden en hoe je toegang verkrijgt tot marketingmiddelen. Denk aan foto’s, logo’s, video’s en andere dingen die je nodig hebt om aan de slag te kunnen met marketing. Is het bedoeling dat je alleen beeldmateriaal van het hoofdkantoor gebruikt, of mag je ook eigen foto’s gebruiken? Dit zijn allemaal zaken waar je afspraken over moet maken.

Zet een sterke marketingstrategie op

Voor wie op zoek is naar de beste strategie voor franchise marketing, val ik maar gelijk met de deur in huis: die bestaat niet. Iedere formule heeft een ander publiek en ieder publiek wil op een andere manier aangesproken worden. En dan komen er ook nog eens regionale verschillen bij kijken. Als je het marketingbudget goed wil spenderen, is het belangrijk om te focussen op methodes die relevant zijn voor jouw publiek. Je moet dus je eigen unieke aanpak zien te vinden. De eerste stap hierin is het creëren van klantpersona’s om een goed beeld te krijgen van jouw publiek. Wat hierop aansluit is het vinden van de juiste marketingkanalen. Laat je niet gek maken door het eindeloze aanbod in kanalen en middelen, en probeer ook niet op alle kanalen zichtbaar te zijn. Kies alleen de kanalen die bij jouw onderneming en jouw publiek past. Zo voorkom je dat je budget besteedt aan kanalen die toch niet werken.

Vergeet lokale marketing niet

Zoals ik al zei: een sterk landelijk merk is geen garantie op succes. Landelijke marketingcampagnes kunnen je helpen bij het opbouwen van merkbekendheid, maar met lokale campagnes bereik je veel gerichter jouw eigen klanten. Dus wil je jouw vestiging laten groeien? Dan is lokale marketing van essentieel belang. Als franchisenemer kan je kiezen om een groot gedeelte van jouw lokale budget, te besteden aan de lokale uitvoering van de landelijke campagnes. Denk aan de promotie van de nationale actie op jouw social account. Lokale marketing gaat echter veel verder dan dat. Als franchisenemer ken jij jouw klanten natuurlijk het beste en de kans is groot dat je vol zit met goede marketingideeën. Speel bijvoorbeeld in op lokale evenementen en lokaliseer of personaliseer de content op jouw eigen social media kanaal. Zo breng je een veel persoonlijkere boodschap over naar jouw eigen klanten.

Bundel krachten 

Veel franchisegevers vinden het spannend om de lokale marketing volledig over te laten aan de vestigingen. Want: hoe zorg je er voor dat alle franchisenemers hun marketingactiviteiten wel in lijn houden met de zorgvuldig opgebouwde merkidentiteit? Dit kan frustrerend zijn voor jou als franchisenemer. Aan de andere kant heeft het hoofdkantoor wellicht wel meer expertise op bepaalde gebieden die jou kan helpen. Als je goed samenwerkt met het hoofdkantoor, kan je de krachten bundelen en samen nadenken over hoe je bijvoorbeeld een lokale e-mail marketingstrategie moet aanpakken. Zo kan je toch aan de slag met lokale marketing, maar loop je niet het risico om de plank volledig mis te slaan en je lokale marketingbudget te verspillen. 

Deel best practices

Het is niet alleen belangrijk om krachten te bundelen met het hoofdkantoor, het is ook zeer handig om kennis te delen met andere vestigingen. Misschien heeft die ene vestiging wel een hele originele marketing campagne uitgevoerd met goed resultaat, die bij jouw vestiging ook zou kunnen werken. Het delen van zogenaamde “best practices” is daarom niet onverstandig. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch? 

Kortom: om het meeste uit jouw franchise marketingbudget te halen, is het zaak om de ideale combinatie zien vinden van landelijke en lokale marketingcampagnes waarbij je altijd rekening blijft houden met jouw eigen klanten. Heb je deze combinatie eenmaal gevonden, dan is jouw vestiging klaar voor succes!

Julie van Strien

Content Marketeer

Marvia

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.