Franchisenemer To Fuel moet misleiding moederbedrijf bewijzen

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Franchisenemer Piet-Jan Stuyts van een voormalig To Fuel-tankshop in Breda moet van de rechter zelf bewijzen dat hij misleid is door het moederbedrijf van de franchiseformule. Het Gerechtshof in Den Bosch bepaalde dit tijdens een rechtszaak tussen beide partijen. To Fuel is een franchiseformule voor tankshops met vestigingen in onder meer Joure, Doetinchem en Breda. Dit meldde Tankpro onlangs.

Stuyts mikte op een schadevergoeding omdat de werkelijke bezoekcijfers van zijn To Fuel-tankshop ruim vijftig procent lager waren dan hem van te voren was verteld. De franchisenemer is er van overtuigd dat er door het moederbedrijf bewust een te rooskleurig beeld is geschetst. Het Gerechtshof in Den Bosch heeft bepaald dat Stuyts die claim verder moet onderbouwen.

De voorspelling die het moederbedrijf van To Fuel de franchisenemer voorhield was als volgt: er zouden elke week vierduizend klanten bij de tankshop stoppen en dertig procent van hen zou iets kopen. Dat zou jaarlijks neer komen op zo’n zestigduizend bezoekers die gemiddeld 5,15 euro per bezoek uit zouden geven. In praktijk bleek deze voorspelling veel te hoog. Stuyts is van mening dat deze voorspelling veel onjuistheden bevat en dat To Fuel hiervan op de hoogte zou zijn geweest, maar het bewust heeft verzwegen.

To Fuel gaf aan dat de voorspelling is gebaseerd op gegevens die ter beschikking zijn gesteld door een derde partij. Uit deze gegevens kwam To Fuel uit op een bezoekcijfer van 3.900 per week. De franchiseformule heeft dit opgekrikt naar 4000, maar de rechter ziet dit niet als ernstige fout. Wie deze derde partij is blijft onbekend.

Stuyts heeft de tankshop vanaf 2011 zo’n twee jaar geëxploiteerd, maar de samenwerking verliep door de tegenvallende bezoekcijfers niet soepel. Vanaf november 2012 betaalde Stuyts de rekeningen aan To Fuel niet meer. Vervolgens zegde de franchisenemer in 2013 het huurcontract op. Stuyts is inmiddels doorgegaan met een andere shopformule: Het Eethoekske.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class