De afgelopen jaren behaalde een groep van 31 franchisenemers van Halfords een groei van vijf tot zeven procent. Deze groep heeft zich in lastige tijden waargemaakt en vormt de basis waarmee Halfords mee verder wil werken om de groei weer op te pakken. Dit vertelt formuledirecteur Dick Manintveld aan RetailTrends.
Manintveld is van mening dat het merk Halfords nog steeds latente kracht bezit. “Natuurlijk is het imago van een failliet Halfords een thema. Maar mensen weten ook al snel te vertellen dat Halfords iets met auto en fiets was.” De komende tijd ligt de focus op het bereiken van de klant en zorgen dat zij weten dat Halfords kennis van zaken heeft. Daarbij blijft de oude formule behouden, maar komt er wel meer focus op online. Voor deze focus wordt ook de infrastructuur aangepakt en op orde gebracht.
Middels online groei hoopt Halfords traffic naar de winkel te genereren. Het aanbod in de winkels wordt geactualiseerd, maar blijft verder gelijk aan wat het was. Online wordt het aanbod wel uitgebreid. “Die combinatie moet het merk Halfords lading geven.”
Doorstart Halfords-franchisenemers
In 2014 ging Halfords nog failliet, maar maakten 52 franchisenemers een doorstart. Vijf jaar later zijn daar nog 31 franchisenemers van over. “De overgebleven franchisers zijn ervan overtuigd dat de winkel het niet gaat redden zonder online en online redt het niet zonder de winkels”, aldus Manintveld. De formuledirecteur is van mening dat zowel de ondernemers als de organisatie samen verantwoordelijkheid moeten nemen om deze nieuwe start tot een succes te maken.