Fysieke retailers: 95% marktaandeel maar wel aanhaken

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Bestaande, fysieke retailers die het grootste deel van hun omzet uit ‘bricks’ halen hebben nu nog steeds het overgrote deel van de totale non-food markt in handen (ca. 95% in 2012). Dit is te lezen in de ‘Online retail update’ van Rabobank.

Volgens thuiswinkel.org daalt de jaarlijkse groei in on line bestedingen trouwens al sinds enkele jaren. Van een ‘double digit’ groei is geen sprake meer, de groei in 2013 komt waarschijnlijk uit op 8%. Sterke formules zijn momenteel bezig met het koppelen van de ‘clicks’ aan hun businessmodel om daarmee een deel van de online markt te verkrijgen. De vraag is of dit lukt en of zij in staat blijken te zijn om marktaandeel te winnen van de ‘pure players’.

In het scenario ‘aanhaken’ lukt dit. De fysieke retailers weten hun sterke punten naamsbekendheid, relevantie voor de consument, winkels als onderdeel van het omnichannel model, samenwerken met andere spelers in online platforms goed te benutten en bouwen een succesvol omnichannel model. Hun groei in online ligt 25% boven de marktgroei waardoor zij marktaandeel winnen van de pure players. Hiermee houden zij – ook bij een sterke groei van de online markt – het grootste deel van de totale non-food retailmarkt in handen.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class