Column Marvia: Gebrek aan creativiteit in (lokale) marketing acties 

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Joep Donders2

Geschreven door: Joep Donders, Marvia

Lokale Marketing is een wonderlijk fenomeen, marketeers hebben hun handen vol aan het uitbrengen van een folder, lokale ondernemers hebben de beste ideeën over hoe hun lokale publiek aan te spreken, hoe komt het dan toch dat het resultaat van een campagne (te) vaak dertien in een dozijn is?

Het antwoord is voor de hand liggend: we zijn niet allemaal in de wieg gelegd als briljante marketeer, en de één heeft nu eenmaal meer affiniteit met het bedenken van een briljante actie dan een ander. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat je die onderscheidende actie creëert en zorgen voor de juiste exposure?

Deel lokale successen: Als er een succesvol lokaal initiatief op popt, wordt deze kennis helaas te beperkt gedeeld. Gek eigenlijk, want als ons directe concurrent een slimme campagne opzet zijn we er als de kippen bij om hier een soortgelijke (hopelijk betere) campagne tegenover te zetten. Het delen van kennis is dus cruciaal; als een franchiser in Groningen een succesvolle campagne heeft opgezet na zijn opening, is dit relevant voor een ondernemer in Middelburg om te weten.
Creëer daarom een platform waarin kant en klare ‘best practices’ worden gedeeld en waar je een succesvolle aanpak eenvoudig kunt doorvertalen naar je eigen vestiging.

Speel professionals vrij om creatief bezig te zijn: Marketeers en creatievelingen zijn het gros van hun tijd kwijt aan het in goede banen leiden van marketing acties. Teksten/ prijzen corrigeren, opmaak aanpassen, adresgegevens en openingstijden invoegen. Dit gaat ten koste van het echte creatieve/ vernieuwende werk. Alles wat een repeterend karakter heeft is te automatiseren, zo ook de uitvoering van lokale marketingprocessen. Dit hoeft niet perse kostbaar te zijn, afhankelijk van je aantal vestigingen en wensen kun je hiervoor een pakket op maat uitrollen waarbij de talloze emails, afstemming, correctierondes tot het verleden horen. Speel je professionals vrij in de operatie zodat ze bezig kunnen met creatief werk waar ze het verschil kunnen maken.

Kortom, er is hoop! Het vergt alleen wel een verandering; in plaats van je dagen besteden aan het organiseren en coördineren van marketing campagnes is het tijd om dit te automatiseren. Hierdoor speel je jezelf vrij om te werken aan die onderscheidende actie, en lokale best practices te schalen.

Veel leuker toch?

Weten hoe? Kijk op getmarvia.com/nl

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-banner-abn-amro-3