Afgelopen zaterdag, op 8 maart, werd wereldwijd stilgestaan bij Internationale Vrouwendag. Hoewel het aandeel vrouwen aan de top van het bedrijfsleven in Nederland de afgelopen jaren is gegroeid, blijft het nog steeds achter bij het wettelijk streefcijfer. Toch laten steeds meer vrouwen zien dat leiderschap en ondernemerschap niet aan gender gebonden zijn. Gerda Pieterse is daar een treffend voorbeeld van. Als franchisenemer bij Kvik in Leiderdorp bewijst zij dat succes in de keukenbranche – een traditioneel door mannen gedomineerd vakgebied – voor iedereen bereikbaar is.
Ondernemen in een mannenwereld
“De keukenwereld is nog altijd grotendeels een mannenwereld,” vertelt Pieterse. “Bij Kvik zijn wel meerdere vrouwelijke franchisenemers. Ik denk dat ik als vrouw soms juist meer voor elkaar krijg. Communicatief zijn we vaak sterk en we kunnen onze charmes inzetten. Als ik iets sjouw, staan mannen al snel klaar om te helpen.” Pieterse begon haar loopbaan bij Kvik als parttime medewerker en opende in 2023 haar eigen vestiging. Toen ze de winkel in Leiderdorp overnam, was een volledige make-over noodzakelijk. “Het beleid is dat de showroom elke vijf tot zeven jaar vernieuwd wordt. De design-afdeling in Denemarken bepaalt het concept, maar als franchisenemer denk je mee over de inrichting en bestickering.”
Leiderschap en teamspirit
Een sterke leider is meer dan alleen een ondernemer. Pieterse ziet goed personeelsmanagement als een essentieel onderdeel van haar succes. “Toen ik begon, wilde ik de teamspirit verbeteren. Dat doe je door goed te luisteren, maar ook door mensen respectvol te confronteren met hun gedrag. Het is belangrijk dat verkopers en magazijnmedewerkers elkaars belangen begrijpen. Ook monteurs maken deel uit van het team, zij zijn het gezicht van Kvik bij de klant.” Pieterse betrekt hen actief bij teamvergaderingen en uitjes. “En op tijd betalen is natuurlijk ook cruciaal,” voegt ze toe met een lach.
Wat maakt een succesvolle franchisenemer?
Volgens Pieterse zijn er drie sleutelbegrippen voor succes als franchisenemer: “Je moet leiderschapskwaliteiten hebben om structuur in je bedrijf te brengen, technisch inzicht om het vak te begrijpen, en sympathie voor je personeel. Een ‘ikke, ikke, ikke’-mentaliteit werkt niet.” Haar passie voor klanttevredenheid is een drijvende kracht achter haar succes. “Het gaat niet alleen om het eindresultaat, maar ook om het aankoopproces. Een keuken kopen moet een plezierige ervaring zijn.”
Vrouwen aan de top: een positieve ontwikkeling
Steeds vaker nemen vrouwen de leiding in bedrijven. Denk aan Marit van Egmond (CEO van Albert Heijn), Lizan van der Pol (Mede-eigenaar Bagels & Beans), Suze van der Horst (CEO van Taco Mundo) en Maud Mol (directrice bij Kipperij). Toch is er nog een lange weg te gaan. Uit onderzoek van het Wereld Economisch Forum blijkt dat wereldwijd 68,5% van de genderkloof is gedicht.
Toch laten ondernemers als Pieterse zien dat verandering mogelijk is. “Als je ambitie hebt, moet je die durven najagen. Franchising biedt vrouwen een prachtige kans om hun eigen onderneming op te bouwen binnen een bewezen concept.” Wil je meer weten over franchising bij Kvik? Lees dan ons eerdere artikel over de formule: Designkeukens blijven mateloos populair.