Grando: ‘De kracht van local heroes gecombineerd met landelijke naamsbekendheid’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

In 2012 opende Ernst de Waal als jongste Grando-ondernemer in Nederland een Grando-vestiging in Middelburg. Twee jaar later volgde de tweede vestiging; in 2014 nam De Waal de bestaande Grando-vestiging in Breda over. Een ondernemer in hart en nieren. Na een korte tijd in de hypotheekwereld te hebben gewerkt switchte De Waal in 2008 naar keukens en badkamers waar hij voor verschillende formules van De Mandemakers Groep (DMG) heeft gewerkt.

De Waal zag in 2012 kansen in Zeeland. “Er was geen vestiging meer van Grando in Zeeland”, zegt de Waal. “Daarnaast was ik toe aan een volgende stap in mijn carrière. Keukens en badkamers zijn tastbaar, daarnaast sprak mij het commerciële vlak aan”, aldus De Waal. “Het vertalen van de wensen van een klant naar een maatwerkoplossing is voor mij het leukste wat er is.” Sinds 2011 hebben alle Grando-vestigingen zowel keukens als badkamers. “Voor ons betekent het dat er kans is op cross-selling: een tevreden keukenklant komt terug voor een badkamer en vice versa”, aldus De Waal.

De showroom in Middelburg telt 750 vierkante meter, net als die in Breda. “Het is belangrijk dat de winkel actueel is”, zegt de Waal. “Jaarlijks wisselt twintig procent van de opstellingen in de showroom, elke vijf jaar is de showroom dus compleet vernieuwd.” Binnen Grando doet de ondernemer alles zelf. “We maken gebruik van eigen monteurs die naast montage ook leidingwerk en stucadoren voor de klant kunnen verzorgen. We hebben verder het voordeel van de gezamenlijke inkoop waardoor we scherp zijn in de prijsstelling.”

“Grando neemt in het midden- en midden hoge segment een unieke positie in die mij aanspreekt, met name omdat Grando gericht is op toegevoegde waarde”, zegt De Waal. “De formule gaat uit van de kracht van local heroes gecombineerd met de landelijke naamsbekendheid. Ik werk met plezier zes dagen per week. Je bent als ondernemer ook echt bezig met ondernemen en dat is leuk.”

Zelfstandig ondernemen in de keuken- en badkamerwereld is veel moeilijker dan het werken vanuit een franchiseorganisatie als Grando, vindt De Waal. “Het prettige aan Grando is dat het een full service franchise organisatie is. De ondernemer kan ontzorgd worden met de professionaliteit vanuit Grando Retail op alle gebieden zoals marketing, administratie, logistiek, trainingen en inkoop.” Per jaar zijn er verschillende formele en informele bijeenkomsten waaraan alle 35 ondernemers deelnemen. “We geloven in de gezamenlijkheid van het formulematig werken en we hebben als ondernemers samen met Grando Retail een zelfde doel.”

Grando Keukens & Bad is op zoek naar franchisenemers voor nieuw te openen vestigingen in verschillende regio’s. Interesse? Klik hier voor meer informatie.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website