Grando Keukens & Bad bevindt zich in het midden- en midden-/hoogsegment van de keuken- en sanitairbranche. Daar hoort een passende uitstraling bij. Die gedachte leidde tot een verandering van de huisstijl.
Marketingmanager Eduard van Looij vat het kort en bondig samen: “Grando beweegt! Onze formule heeft de laatste jaren een forse groei doorgemaakt en heeft hierdoor een stevige plek in het midden- en midden/-hoogsegment verworven. We hebben mede daarom de afgelopen tijd gekeken naar onze uitstraling: passen de kleuren en vormgeving die we gebruiken bijvoorbeeld nog bij ons? Onze conclusie was dat Grando wel in een nieuwe jas zou passen. Dat resulteerde in een nieuwe huisstijl. Inmiddels hebben we een nieuw logo aan onze ondernemers geïntroduceerd. De komende periode zullen wij gebruiken om de winkels uit te rusten met de nieuwe gevel-logo’s. Ook gaan we alle communicatiemiddelen aanpassen aan onze nieuwe huisstijl.”
Logo verandert door ontwikkeling van de formule
Het proces ging niet over één nacht ijs. Algemeen directeur Jean-Paul Hagen: “Het heeft tijd gekost, net als de implementatie. Een nieuwe logo moet passen bij wat wij richting consument willen uitstralen, waarbij Grando beweegt en de uitstraling nu op het juiste niveau ligt. “Onze nieuwe uitstraling past beter bij de positie van Grando, vindt Van Looij. “Het logo is strakker en chiquer. De kleurstelling, aubergine, is de dominante kleur en is herkenbaar voor onze formule. Het lettertype is ronder en krachtiger. Waar wij voorheen ‘Keukens & Bad’ in het logo hadden staan, wordt dat nu ‘Keukens | Badkamers’. Dit is leesbaarder, rustiger en geeft weer dat wij keuze te over hebben en maatwerk kunnen leveren. Rechtsboven de letter o hebben we een vierkant element toegevoegd, dat ook terug gaat komen in onze communicatielijnen.”
Een aantal winkels van Grando, die overigens alle eigen zaken zijn en worden gerund door ondernemers die écht hart voor de zaak hebben, is al over naar de nieuwe huisstijl. “Iedereen wil de switch natuurlijk graag en zo snel mogelijk maken”, zegt Hagen. “De winkels die al verbouwd worden, gaan meteen naar het nieuwe jasje, zowel van binnen als van buiten. De rest, zowel in Nederland als België, volgt zo snel mogelijk daarna, net als de website, onze social media, de marketingmaterialen en ons wagenpark. We hebben hiervoor samen met onze ondernemers een tijdspad opgezet.”