Groeiend HEMA lost schuld af en zet verder in op internationale groei

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

HEMA-eigenaar Marcel Boekhoorn lost uit eigen zak een knellende risicovolle lening ter waarde van €50 miljoen af. Het gaat om een zogeheten ’payment in kind’-lening (rente-op-rente). “Die lening liep volgend jaar af en was voor beleggers een hobbel”, vertelt HEMA-topman Tjeerd Jegen tegenover De Telegraaf. Daarnaast zet de franchiseformule zich verder in op de strategie om internationaal te groeien en zich als merk te gaan profileren.

Het bedrijf schuldenvrij maken

Volgens Jegen doet Boekhoorn wat hij gezegd heeft: Het bedrijf schuldenvrij maken. “Er komt geen nieuwe lening voor in de plaats, zoals de vorige eigenaar Lion dat wel altijd deed. Boekhoorn is een Nederlander en dat merk je. Hij kijkt toch anders tegen HEMA aan dan Britten dat doen. De investeerder bemoeit zich graag met de gang van zaken”, aldus Jegen.

Omzetgroei

Jegen is tevreden over het afgelopen kwartaal. Voor het eerst in een paar jaar groeide de omzet weer, dit keer met 1,6%. De netto-omzet nam met 3,5% toe tot €296,4 miljoen. Ondanks die stijging bleven de verliezen en de marge gelijk. Dit komt volgens Jegen door hogere loonkosten en omdat het bedrijf in de eerste twee kwartalen van het jaar minder omzet draaide. “In het derde en vierde kwartaal wordt het meeste verdiend, maar de vaste kosten lopen natuurlijk wel altijd door.’’

Opmerkelijk is de stijging van het aantal internetverkopen. De online verkopen stijgen al een paar jaar met dubbele cijfers. “We verwachten dat we aan het einde van het jaar net zoveel winst online als in de stenen winkels maken. Het maakt dan niet meer uit waar mensen hun HEMA-spullen kopen’’, zegt Jegen.

Internationaal merk

Eerder maakte De Nationale Franchise Gids bekend dat HEMA zich in de toekomst steeds meer als internationaal merk wil profileren. Sinds vorige maand zijn er al in minstens 15 Franprix-supermarkten in Frankrijk HEMA-producten te vinden. Tevens gaat vanaf deze week het Amerikaanse detailhandelsconcern Wallmarkt de producten van HEMA verkopen op hun website. Verder kijkt HEMA of het met partner Apparel Group sneller winkels kan openen in het Midden-Oosten. Ook praat het warenhuis voor uitbreiding met partners in Noord-Amerika en Azië.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-tubz-europe

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class