Jumbo heeft in het uitzonderlijke eerste halfjaar van 2020 in haar supermarkttak een omzetstijging gerealiseerd van 14,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De Jumbo consumentenomzet kwam dit halfjaar uit op € 5,10 miljard, een stijging van € 634 miljoen ten opzichte van de eerste helft van 2019. De autonome omzetgroei van de bestaande Jumbo winkels bedraagt 9,5% en ligt boven de gemiddelde marktgroei van 8,5% (bron: Nielsen).
De omzetstijging van Jumbo is deels terug te voeren op het winkelgedrag van consumenten tijdens de coronacrisis. Klanten gaven meer uit aan hun dagelijkse boodschappen. Online boodschappen doen nam hierdoor een grote vlucht met een gerealiseerde omzetstijging van nagenoeg 50%. Foodserviceformule La Place had daarentegen te maken met een aanzienlijke omzetderving als gevolg van de coronamaatregelen en de permanente sluiting van de 12 Hudson Bay vestigingen begin dit jaar. De gedeeltelijke heropening van de restaurants sinds 1 juni jl. wordt aangegrepen om het restaurantconcept beter te laten aansluiten bij de nieuwe vereisten in de horeca en de veranderende wensen en behoeften van de consument.
Nieuwe vestigingen in binnensteden
Om tegemoet te komen aan de veranderende wensen en behoeften van klanten, en om plaats te maken voor verdere uitbreiding van het aanbod, zijn afgelopen halfjaar circa 30 Jumbo winkels geheel vernieuwd. In heel 2020 opent Jumbo naar verwachting 25 nieuwe vestigingen in België en Nederland. Op de Nederlandse thuismarkt zijn dat met name binnenstedelijke locaties die van HEMA en Marqt zijn overgenomen. Huishoudelijke artikelen uit het HEMA assortiment hebben afgelopen maanden hun intrede gedaan in tientallen Jumbo winkels. Volgens plan beschikken begin volgend jaar alle Jumbo vestigingen over ‘eigen HEMA schappen’.
Online in stroomversnelling
Door de fors toegenomen vraag naar thuisbezorging vanwege de coronacrisis is de verdere uitbreiding van Jumbo online in een stroomversnelling gekomen. In mei opende Jumbo in Breda een nieuwe hub voor het thuisbezorgen van boodschappen, de vijfde na ’s-Hertogenbosch, Amsterdam, Utrecht en Middelburg. Jumbo onderzoekt verschillende andere opties voor online capaciteitsuitbreiding, waaronder nieuwe locaties voor hubs. Jumbo rekent erop dat dit voor het einde van het jaar duizenden nieuwe banen oplevert.
Jumbo België
In juni 2020 heeft Jumbo in Deurne haar vierde Belgische winkel geopend. De entree op de Belgische markt van Jumbo verloopt succesvol: klanten omarmen de formule en de resultaten zijn boven verwachting. Door de coronacrisis is een lichte vertraging ontstaan bij de planning van nieuwe Belgische winkels dit jaar. Jumbo verwacht eind van dit jaar ten minste acht winkels in België geopend te hebben. Op langere termijn ziet Jumbo nog steeds potentieel voor zeker honderd vestigingen in België.
Nieuw concept La Place
De noodgedwongen sluiting van foodserviceformule La Place als gevolg van de coronacrisis heeft in de maanden maart tot en met juni geleid tot een aanzienlijke omzetderving. Inmiddels ontvangen zo’n dertig restaurants weer gasten, weliswaar met een aangepast, grotendeels voorverpakt aanbod. Gelijktijdig ontwikkelt La Place een vernieuwd restaurantconcept dat én aansluit bij de anderhalvemetersamenleving én meer ruimte biedt aan de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van food en foodbeleving. Frits van Eerd: “Dit is een behoorlijke puzzel, want we willen niet te veel inleveren op de typische gastbeleving van La Place met alle verschillende buffetten. Het uitgangspunt ‘Good Food Fast’ blijft in elk geval recht overeind: lekker, gezond en vers eten, met nog meer nadruk op snelheid en gemak. In de loop van het tweede halfjaar verwachten we het aangepaste concept helemaal rond te hebben.” Helaas ziet Jumbo voor 23 vestigingen geen toekomst binnen dit nieuwe concept, deze vestigingen blijven permanent gesloten en voor de medewerkers zal een nieuwe plek gezocht worden binnen Jumbo.