Hans Anders wil discount-imago kwijt

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Brillenketen Hans Anders gaat op eigen kracht verder nadat bekend werd gemaakt dat de potentiële kopers van de brillenwinkelketen toch zijn afgehaakt. Zij vonden de prijzen die de eigenaren vroegen te hoog. Topman Patrick Herman, sinds 2010 CEO van Hans Anders, is ambitieuzer dan ooit: “We zullen jaarlijks zo’n tien winkels openen in België en de bestaande maken we mooier.”

Nu de Nederlandse brillenketen Hans Anders geen koper heeft gevonden, neemt de groep een andere aanpak aan. “We zitten nog lang niet aan ons verzadigingspunt. We hebben hier nu 95 winkels. Over enkele jaren moeten het er 150 zijn”. Hans Anders telt in totaal 390 vestigingen, waarvan ongeveer 250 in Nederland. In België zijn volgens Patrick Herman veel mogelijkheden om uit te breiden omdat het aantal zelfstandige opticiens blijft dalen. “Dat is uniek. In België hebben de twee grote spelers, Pearle en Hans Anders, een marktaandeel van amper 20%. In Nederland hebben de drie grote ketens de helft van de markt in handen. Wij groeien op dit moment sneller dan de markt. Dat zegt genoeg.”

Naast nationaal wil de formule ook internationaal doorgroeien. Met name in Frankrijk en Zweden – waar de keten in 2013 de 35 winkels van Direkt Optik overnam. “We zijn er vijf jaar actief en hebben er nu 50 winkels, maar om voldoende schaalgrootte te hebben, moeten er minstens 200 zijn.” Hans Anders is ook bezig zijn winkels en aanbod te ‘upgraden’. “We leggen steeds meer de nadruk op merkbrillen en beseffen meer dan ooit dat onze winkels mooi moeten zijn. We willen af van ons pure discountimago”, zegt de topman. De komende jaren krijgen de verkooppunten daarom mooiere vloeren, andere rekken, meer verkoopoppervlakte en nieuwe verlichting.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.