Vaak wordt er bewust gekozen om zich aan te sluiten bij een franchiseformule, óf een eigen onderneming vanaf nul te beginnen en volledig zelfstandig te zijn. Mogelijk heeft u zelf ook al de keuze gemaakt? Er wordt echter minder vaak bewust een keuze gemaakt tussen hard of soft franchise, terwijl deze keuze even grote gevolgen kan hebben als de keuze tussen hard en soft franchise.
Definitie van hard en soft franchise
Hard franchise is een vorm van franchising waarbij de franchisenemer moet voldoen aan een groot aantal bepalingen om zijn onderneming te mogen exploiteren. Dit kunnen bepalingen zijn op het gebied van huisstijl, voorraad, inkooplocatie en media-uitingen.
Soft franchise is een vorm van franchising waarbij de franchisenemer een stuk vrijer wordt gelaten in zijn onderneming in vergelijking met hard franchise. De ondernemer maakt gebruik van de naam van de formule, maar is veelal vrij om zijn marketinguitingen, inkoop, back-office en andere zaken te bepalen.
Welke vorm past bij u?
Als ondernemer moet u goed bij uzelf nagaan welke vorm het beste bij u past. Bent u meer sales-gericht? Is omzet voor u van groots belang? Hecht u veel aan uniformiteit? Dan is hard franchise meer uw smaak.
Heeft u graag veel controle over uw assortiment? Bedenkt u graag uw eigen marketingacties? Vind u controle over prijsstelling belangrijk? Dan is soft franchise meer iets voor u.
Dit zijn uiteraard slechts voorbeelden van zaken waar u op moet letten wanneer u voor een bepaalde vorm van franchising kiest.
Voorbeelden van hard en soft formules
Over het algemeen kan men makkelijker hard formules noemen dan soft formules. Deze zijn per slot van rekening makkelijker te herkennen. Hieronder een aantal hard en soft formules opgesomd:
Hard: McDonalds, Subway, Bruna, Albert Heijn, De Hypotheker, Bakker Bart.
Soft: Koopplein, Straetus, Kachelplaats, Natuurwinkel.