Helft van winkelsectoren groeit wèl

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Eyesink Smeets NoCompromise

De daling van het aantal winkels in Nederland geldt lang niet voor alle sectoren. In tien jaar tijd is in 47% sectoren het aantal winkels gegroeid, waarvan bij 58% het winkelaantal met meer dan 30% is toegenomen. Dit blijkt uit het NoCompromise-onderzoek van Eysink Smeets.

“Er zijn inderdaad tientallen sectoren, die uitschieters naar beneden hebben; die tientallen procenten aan winkels verliezen. Dat sluit aan bij de krantenkoppen. Maar wat veel groter nieuws is, volgens retail-experts Eysink Smeets, is dat tientallen retailsectoren een enorme groei in het aantal winkels vertonen, tot wel honderden procenten in de afgelopen 10 jaar”, aldus Hans Eysink Smeets.  “Zo is het aantal sportspeciaalzaken, hockeywinkels, hardloop winkels e.d., in tien jaar bijna verdrievoudigd.”

Door de Nederlandse retailbranche te verdelen in 176 verschillende vakgebieden op basis van een data-set van Locatus is een beeld geschetst over de ontwikkelingen van het aantal winkels. De verliezen zijn groot: in 90 sectoren is het aantal winkels afgenomen, in 74 sectoren zelfs met 10% of meer. Hier staat tegenover dat er in 81 sectoren een groei plaatsvindt, waarvan in 62 sectoren met meer dan 10%.

In 43 sectoren vindt een groei plaats van meer dan 30%. Sectoren als autowasstraten, koffie- en theezaken en inktvullers zijn flink toegenomen. Dit is groter dan het aantal stevige dalers, 37. De negatieve uitschieters zijn sectoren als videotheken, fotografiezaken en postkantoren.

Eysink Smeets adviseert op basis van dit onderzoek om buiten de sector te denken. Door een verbreding van assortiment of vernieuwing van je product kun je inspelen op de groei van andere sectoren. Groenteboeren die traiteur worden, bakkers die convenience stores of fast food worden.

Delen:

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class