HEMA gaat een innovatielab openen waar het nieuwe technologieën gaat uitproberen voor de fysieke en digitale winkels. Daarmee wil HEMA de klanttevredenheid vergroten en de winkels beter laten werken.
Experimenten
CIO Carsten Klomp legt uit: “Binnen het lab worden kleine experimenten gedaan met nieuwe technologie. Daarbij werken mensen van diverse afdelingen samen in Google designsprints.” De agile manier van samenwerken is een experiment. “Het is ook mijn rol om dat binnen twee jaar op te tuigen en schaalbaar te maken”, aldus Klomp in Emerce.
Omnichannel
HEMA moet meer een omnichannel kanaal worden waarin fysieke winkels en de webshop op elkaar aansluiten. Deze webshop is vernieuwd en begin deze maand opgeleverd. Klomp noemt een voorbeeld van de nieuwe mogelijkheden. “Je kunt gebak en andere benodigdheden tegelijk bestellen. Eerder was het niet mogelijk om gepersonaliseerde versproducten met andere items in de checkout te krijgen. Daarnaast kennen we nu de voorraden van lokale, fysieke winkels. Meer dan de helft van de orders wordt lokaal afgehaald. We kunnen dus vertellen of je aankoop direct al klaarligt of wanneer deze wordt afgeleverd.”
Met het nieuwe platform hoopt HEMA de internationale groei te bespoedigen.