‘HEMA heeft geen specifieke doelgroep’

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Jan Louwris van data-analysebureau Whooz stelt in Trouw dat HEMA geen specifieke doelgroep heeft. Volgens een analyse krijgt de franchiseformule van 14 typen consumenten veel verschillende doelgroepen over de vloer. Dit varieert van gezinnen met een laag inkomen tot hoogopgeleiden. Volgens Louwris hebben zij echter geen hechte band met de franchiseformule.

“Een brede doelgroep was vroeger goed voor een grote omzet, maar sinds de crisis en opkomst van online shoppen niet meer”, aldus Louwris tegenover de krant. “De winkel is simpelweg nog te veel een eenheidsworst.”

Dirk Mulder, ING-econoom, wijst erop dat HEMA het ondanks de verliezen de laatste tijd beter presteert. Dat komt volgens Mulder mede doordat topman Tjeerd Jegen duidelijke keuzes maakt. De foodafdeling gaat niet meer de concurrentie aan met supermarkten en wordt de buitenlandse succesformule van de winkels ook in de Nederlandse winkels toegepast. HEMA heeft daarnaast producten met een eigen identiteit en profiteert de franchiseformule van het omvallen van V&D. “Vooralsnog lijkt er geen andere keten te zijn die in het gat van D&D springt”, aldus de econoom.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website