Hema klimt uit de rode cijfers

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

HEMA heeft er een roerig jaar op zitten met een teruglopende vergelijkbare omzet en wisseling van eigenaar. Deze periode heeft HEMA inmiddels achter zich gelaten. Inmiddels worden de plannen om HEMA toekomstbestendig te maken ten uitvoer gebracht en laten de financiële cijfers in 2019 een positieve groei zien.

226,3 miljoen minder waard

Vorig jaar heeft HEMA een recordomzet behaald van 1,27 miljard euro. Dat betekent een stijging van 2,8% dan een jaar eerder, maar dat heeft alles te maken met het openen van meer winkels. Als deze nieuwe winkels buiten beschouwing worden gelaten dan ligt de omzet juist 2,8% lager. Het dieptepunt werd bereikt in het derde kwartaal van 2018 met een vergelijkbare omzetdaling van 4,5%, maar daarna werd de lijn omhoog ingezet tot een positieve groei in 2019.

CEO Tjeerd Jegen geeft aan dat het operationeel wel goed gaat met HEMA. Schuldigen van de lagere omzetten waren volgens hem het mooie weer en problemen met de IT-infrastructuur. “Bij piekverkopen liep de site vast, waardoor we een half jaar geen marketing konden doen. Dat scheelde ons 1% van de omzet”, zo laat hij weten aan het Financieele Dagblad.

HEMA kwam vorig jaar uit op een verlies van 232,9 miljoen euro. Een belangrijke oorzaak daarvan is echter de overname van het warenhuis door ondernemer Marcel Boekhoorn eind vorig jaar. Het terugschroeven van de waardering door Boerhoorn zorgde voor een eenmalige afschrijving van liefst 226,3 miljoen euro op de ‘goodwill’. Was dit niet gedaan dan was het verlies teruggeschroefd tot 6,6 miljoen euro. Het EBITDA zakte ondertussen van 123,7 miljoen euro naar 111,7 miljoen euro.

Nieuwe koers

Met de overname van HEMA door Marcel Boekhoorn wordt er een andere koers gevaren met nieuwe energie. “Tot de overname moest ik ondernemen met de handrem erop. We hadden al zes kernwaarden bij Hema. Daar kunnen we nu een zevende aan toevoegen: durf te ondernemen”, laat CEO Tjeerd Jegen optekenen.

Daar waar er eerder al melding werd gemaakt van dat Hema ook wil verkopen via fysieke hypermarkten, wordt nu ook duidelijk dat HEMA online samenwerkingen aangaat. Zo zouden er samenwerkingen op komst zijn met “een Nederlands en een internationaal webwarenhuis” – denk: Bol.com – en in het buitenland met “een top vijf-speler uit Duitsland en een top drie-speler uit Frankrijk”, aldus Jegen.

Om de schuldenlast te verlagen worden naast het invoeren van self scans ook de bestaande kosten verlaagd. Een onderdeel daarvan is het verkopen van de eigen bakkerijen. Daarvoor zouden zich inmiddels verschillende kandidaten gemeld hebben, waaronder een internationale bakkerijgroep. Met de verkoop wil HEMA de schuldenlast van 750 miljoen, waarvoor jaarlijks 55 miljoen rente betaald wordt, terugdringen.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

banner-volop-kansenV2

franchise-season-art-class