HEMA zet internationale koers voort

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Franchiseformule HEMA richt zich sinds kort voornamelijk op Europese landen. Echter wil het warenhuis over een langere periode ook gaan uitbreiden over de Europese grenzen. Formulemanager van HEMA internationaal Saskia Touw zegt in PS Magazine: “We hebben nog niet de hele wereld, maar we zijn ermee bezig.”

Het warenhuis gaat de op lange termijn steeds meer focussen op uitbreiding buiten Nederland.  “Natuurlijk is HEMA van Nederland, maar hij is ook echt van de Fransen hoor”, zegt Touw. In Frankrijk heeft HEMA al 50 winkels. Het bedrijf heeft naast verschillende vestigingen in Frankrijk ook vestigingen in Engeland, Duitsland, België, Spanje en Luxemburg. De buitenlandse vestigingen zijn namelijk veel rendabeler dan de Nederlandse. Touw zegt zelfs dat er ‘ooit’ een HEMA mogelijk zal zijn in New York.

Eerder introduceerde HEMA in Nederland al een speciaal concept waarbij de winkel ingedeeld zal worden in ‘werelden’. Door producten beter te groeperen en ook op kleur te rangschikken, gaat de gemiddelde transactiewaarde volgens Jegen omhoog. “Klanten komen binnen voor een product, maar kopen meer. Het is nu veel leuker en makkelijker om bij HEMA te winkelen.”

Het internationale concept naar Spaans voorbeeld wordt de komende tijd in Nederland getest en bij succes ingevoerd in alle filialen. Dit omdat de retailer ‘niets onbezonnen wil doen’. Jegen zou het liefst direct alle 560 vestigingen in ons land om bouwen naar het Spaanse model: “Maar dat moeten we voorzichtig doen, want het wordt een revolutie voor de klant.”

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.