HEMA ziet verlies kleiner worden 

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

Franchiseformule HEMA heeft donderdag 8 december jl. hun kwartaalcijfers gepubliceerd. Uit deze cijfers blijkt dat de omzet in het derde kwartaal met een kleine 3% is gegroeid naar 301 miljoen euro. Deze groei heeft mede te maken met openingen van enkele vestigingen, maar ook met de stijgende verkopen in de al bestaande vestigingen.

De groei komt voornamelijk door de stijgende verkoop van huishoudelijke artikelen, kleding en verzorgingsproducten. Wat betreft eten en drinken behaalde HEMA juist minder omzet. In totaal komt het nettoverlies uit op 1,6 miljoen euro, waar het verlies een jaar eerder nog 28,8 miljoen bedroeg. De formule zag het verlies in het tweede kwartaal al halveren.

Tjeerd Jegen, topman van HEMA zegt op NU.nl dat de omzetgroei niet vanzelfsprekend was. “Het was in vijf van de dertien weken veel te warm voor kledingretailers”, aldus Jegen. Het vierde kwartaal is dan ook een stuk beter begonnen door de koude dagen in november.

Jegen durft nog niet te zeggen of HEMA dit jaar in de zwarte cijfers zal komen. De afgelopen jaren eindigde het bedrijf, mede door hoge rentelasten, steeds met een nettoverlies.

Om dit doel te bereiken probeert HEMA de klantervaring te verbeteren met onder andere ‘HEMA Worlds’. “Om die reden zijn we in Nederland begonnen met het testen van dit succesvolle winkelconcept.” Dit nieuwe concept is ingedeeld in ‘werelden’ als beauty en baby, naar voorbeeld van buitenlandse filialen met als doel het verbeteren van de klantervaring in de HEMA filialen.

De warenhuisketen wil internationaal wel blijven groeien, maar heeft op de korte termijn geen plannen om nieuwe markten aan te boren. HEMA wil het aantal filialen in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië wel verder uitbreiden.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.