Mijn favorieten

Er zijn nog geen favoriete franchiseformules geselecteerd

Het geheim van sterk ondernemerschap

23 april 2025

“Samen de nieuwste producten proeven en vervolgens de lekkerste variant tegen de beste prijs aan je klanten leveren, dat is genieten!”, opent Category Groupmanager Foodservice Patrick van Leijenhorst met een grote glimlach. Hij is binnen Lekkerland Nederland verantwoordelijk voor de inkoop van het (non-)foodserviceassortiment van alle soorten producten die je in en rond de keuken kunt aantreffen. “Door te luisteren naar de wensen en behoeften van alle betrokken partijen creëren we samen een relevant assortiment tegen een attractieve prijs.”

Als franchiseondernemer is niets zo belangrijk als de voorraadbeschikbaarheid van je assortiment. Ook sluit je graag zo snel mogelijk aan bij opkomende trends. Deze combinatie kan binnen de huidige markt soms een pittige uitdaging zijn. “Het foodservicelandschap kent grillige momenten, bijvoorbeeld door flinke prijsschommelingen of een lastige verkrijgbaarheid op grondstoffen. Op deze momenten ontzorgen wij onze klanten altijd”, vertelt Van Leijenhorst. “Denk bijvoorbeeld aan de beschikbaarheid van sla, een veelgebruikt en belangrijk basisproduct voor broodjes en salades. Leverzekerheid en een goede inkoopprijs zijn voor een ondernemer ontzettend belangrijk. Krijgen we signalen dat door moeder natuur de reguliere productherkomst niet gegarandeerd of niet optimaal is, dan schakelen we direct door naar andere gebieden, zodat de corebusiness van onze klanten gewoon door blijft draaien.”

Altijd de beste oplossingen voor de klant

De rode draad in de rol van categorymanagers is het spel tussen klant, leverancier en groothandel. “Bij Lekkerland zoeken wij op transparante wijze samen met onze klanten naar kansen om elkaar te versterken. Hierin kijken we echt naar de wensen en behoeften die onze klanten individueel én gezamenlijk hebben. Dit combineren we met onze eigen behoefte en schakelen dan met leveranciers die dit op de beste manier kunnen invullen”, legt Van Leijenhorst uit. “Door volumebundeling op het gebied van inkoop en levermomenten maak je stromen dikker. Dit vereenvoudigt logistieke bewegingen, productieprocessen en dus kosten. Zo gaat voor iedere partij het rendement omhoog en dragen we samen bij aan verduurzaming binnen de keten.”

Trends, rendement en gemak

Lekkerland wil voor hun klanten ‘Your most convenient partner’ zijn. Ze volgen marktontwikkelingen op de voet en helpen bij het oplossen dan wel aanpakken van ondernemersuitdagingen. Rendement en gemak (in de keuken) zijn hierin belangrijke aspecten. Van Leijenhorst: “Om bijvoorbeeld de werkdruk in de keuken bij horecaklanten te verlagen, kunnen wij – via ons netwerk aan partners –uit verschillende ingrediënten een preparaat laten bereiden. Hiermee helpen we franchisenemers bij het vereenvoudigen van hun lokale werkprocessen.”

Experimenteren in de proefkeuken

De keuken waarin Van Leijenhorst zich het liefst bevindt is de proefkeuken bij Lekkerland zelf. Hierin houden ze regelmatig blinde proeftesten van nieuwe en bestaande producten binnen hun assortiment. “Tijdens zo’n test gaan alle emoties of vooroordelen aan de kant en beleef je puur wat je proeft en voelt. Zoals laatst met een proeverij voor filet américain. Niemand wist waar welke ingrediënten in zaten en wat blijkt? De filet américain met het laagste aandeel vlees vond iedereen de lekkerste. Heerlijk vind ik dat!”