Het grote jongensverhaal van drie succesvolle koffiecaféformules

Gepubliceerd op , door De Nationale Franchise Gids

In de afgelopen crisisjaren had bijna iedere bedrijfstak het moeilijk, behalve de koffiebranche. Het aantal koffiebars groeide onverminderd door. Hoe was dit mogelijk? Wat is het geheim van een goedlopende koffiefranchise? Is het die super strakke latte art? Die blinkend gelapte ramen? Of de lach op het gezicht van de barista? De Nationale Franchise Gids besloot het te onderzoeken. Ze schakelde Secret View in die mysteryshoppers naar drie vestigingen van drie verschillende koffieformules zond: Bagels & Beans, Anne&Max en Doppio Espresso durfden het aan.
De scoretelling

De resultaten worden in en online dashboard in puntenscores en diagrammen uitgedrukt, maar veel inzichtelijker is het om de antwoorden te bestuderen.

Zo werd in dit onderzoek de vraag Kwam er binnen twee minuten een medewerker naar je toe nadat je plaats had genomen aan een van de tafeltjes? door de ene shopper beantwoord met: Nee. Gelukkig niet, zo kon ik de kaart nog even bestuderen (score 100 punten).

En door de ander. Nee, ik moest heel iets langer wachten, want het was best druk (score 75 punten). Een andere shopper die in zijn eentje een koffiebar inliep werd door een goedbedoelende medewerker gezellig aan de leestafel gezet.

De shopper echter ervoer dit als betuttelend. Blijft natuurlijk dat een cappuccino zonder schuim of – nog erger – een chagrijnige medewerker, hoe dan ook geen punten scoren.

Op de opendeurvraag:koffiejongens anne-max

Wat hoopt u dat er uit dit onderzoek is gekomen? antwoordden de drie franchisegevers unaniem:

Dat de klant dát heeft beleefd waar wij voor staan. Voor alle drie geldt dat gastvrijheid en kwaliteitskoffie de belangrijkste pijlers vormen van hun unieke concept.

Maar voorop staat de servicegerichtheid, de dienstbaarheid en het inlevingsvermogen van de ondernemer en zijn of haar medewerkers.

Doppio Espresso heeft twee online platformen waar ze e-learning-materiaal aanbiedt en waar ze haar medewerkers inspireert hoe je moet omgaan met gasten. Anne&Max traint haar mensen met rollenspellen en maandelijkse gastvrijheidstrainingen waar ze op in kunnen schrijven.

Ronald Bakker: “Barista zijn is een vak, maar gastheer zijn ook. Uiteindelijk komt het aan op de aandacht voor je klant op de juiste manier. Bij ons gaat dat heel ver, als iemand zegt dat hij van die ene bagel dat erop wil en die andere bagel dat eraf, dan krijgt hij dat.”

En dan de uitslagenkoffiejongens bagels-beans

Waren de drie franchisegevers erg nieuwsgierig naar de resultaten? Nou nee. Dat klinkt arrogant maar dat is het niet. Om te beginnen laten alle drie de formules hun vestigingen al op regelmatige basis bezoeken door mysteryshoppers.

Verder zijn ze alle drie enerzijds overtuigd van hun concept maar anderzijds voorbereid op een minpuntje van het een of het ander. Jonathan Teoh licht toe: “Een valkuil in het ondernemerschap is dat je stopt met jezelf te verbeteren.

Je bent er nooit, alsof je een berg beklimt die elke keer als je bij de top komt weer een stukje hoger blijkt te zijn. Elke dag opnieuw een wedstrijd.”

Een dikke vette acht

Die kregen ze alle drie. Mysteryshoppers die Doppio bezochten gingen oprecht blij de deur uit: Super nette zaak met vriendelijk personeel! Wij komen terug! Compliment voor de uitstraling van de geserveerde koffies! Enzovoort.

De afsluitende zin in het rapport van de Anne&Max vestiging in Amsterdam De Pijp geeft aan dat de huiskamersfeer wel degelijk werd gevoeld: Meest positieve vond ik de gezelligheid van de zaak.koffiejongens2

Het is echt een leuk tentje om te lunchen of een borrel te doen. Dit komt door het interieur maar ook door de medewerkers die met plezier aan het werk zijn.

Over hun vestiging in Utrecht werd gezegd: Jullie waren allemaal heel vriendelijk en zagen er representatief uit. Leuk dat er achterop jullie shirtjes Anne (vrouwen) en Max (mannen) stond. Dit straalt nog meer de eenheid van het team uit.

Daar doen we het voor

Ronald Bakker sleepte een 8,9 in de wacht. “Ondernemen is hard werken. En het is complex, vooral in het begin. Dat zien we nu ook in onze vestigingen in Roermond en Rozendaal die we net hebben geopend.

Zes tot zeven dagen in de week draaien is niet raar in die startfase. Maar als je dat niet erg vindt, dan heb je er zoveel plezier aan. Want onze klanten zijn leuke mensen van wie je meteen een reactie krijgt.

Ik sta zelf met mijn telefoonnummer op de voorpagina van de menukaart. Elke week krijg ik gemiddeld drie berichtjes. Als daar één negatieve reactie per jaar tussen zit, is dat nog veel.

Wat ik wel teruglees is hoezeer Bagels & Beans een belangrijk onderdeel is geworden van het leven van onze gast. Kijk, daar doen we het voor!”

Wel zuivere koffie

De drie formules zweren bij kwaliteitskoffie. Wie schenkt wat?

Doppio Espresso

Koopt haar koffie over de hele wereld. Van nagenoeg al hun koffies weten ze waar ze gegroeid hebben, vaak tot op boerderij nauwkeurig. Een steeds groter deel koopt Doppio Espresso direct bij de boer in. “Omdat er geen keurmerk op zit kan je niet zeggen dat het fair trade is, maar eerlijker handel dan dat kan je niet krijgen,” legt Johanthan Teoh uit. Soms schakelt de formule een koffiemakelaar in, bijvoorbeeld branderij Trabocca.

Bagels & Beans

Koopt haar koffie al sinds het begin rechtstreeks in op een plantage in Panama. Dus geen melanges, maar één origin. De plantage is het eigendom en wordt beheerd door een familie. Met de inkoop steunt Bagels & Beans ook alles wat er op de plantage gebeurt; zo is er medische verzorging en een school. In de pluktijd zijn er bijna 450 mensen aan het werk, veelal door het land trekkende Indianenfamilies. Franchisenemers gaan er regelmatig heen. Een maand geleden kreeg de winnaar van de finale van de interne baristakampioenschappen nog een geheel verzorgde reis naar de plantage.

Anne&Max

Koopt haar espressomelange in Brazilië en twee verschillende soorten koffie in Ethiopië via Bocca. Alle bonen zijn biologisch, fair trade of soms zonder logo maar van de hoogste kwaliteit en bio-gecertificeerd.  Wobbe van Zoelen: “Het is altijd weer spannend, het moment dat de oogst binnen is.  We kunnen dan weer naar nieuwe koffies gaan kijken en boerderijen gaan bezoeken, waarna we samen met de hoofdbaristi de melanges samenstellen.”

Koffiedik kijken

Wat voorspelt de toekomst voor koffie? Terug naar de filter?

“Maar die filter is allang weer terug!” lacht Jonathan Teoh. “Bij ons hebben we een aantal jaren geleden ook de lungo geschrapt van de kaart,  in onze ogen is dat een compromis uit een espressomachine dat niet mag bestaan.

Mensen kiezen of voor een americano of voor een filterkoffie.  En ook voor filterkoffie zijn we op zoek naar betere grondstoffen. In Ethiopië is meer dan 80% van de koffie nog niet ontdekt.

In het oerwoud heb je wilde koffie, daar is nog een wereld te ontdekken.” Wobbe van Zoelen kan zich voorstellen dat koffie uit steeds kleinere microgebieden zal worden geplukt waardoor de smaak steeds zuiverder en mooier zal zijn.

Volgens Ronald Bakker is er duidelijk een trend in de versnelling in kwaliteit;  op het gebied van de apparatuur en het maken van de koffie. Bovendien ziet hij de trend naar slow koffie: “Niet naar binnen gieten, maar genieten van het moment. Het verwenmoment.”

Eigen inbreng van de franchisenemer

Bij alle drie de formules geldt dat een franchisenemer per productgroep één eigen product mag voeren. Vaak afgestemd op de lokale omgeving.

Zo is bij de Bagels & Beans in Sittard de bagel gehaktbal geïntroduceerd en heeft de Anne&Max in Utrecht een Stichts biertje op de kaart staan en voert Doppio Espresso in Joure een gebakje genaamd de Jouster Rots.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Laatste franchisenieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

skyscraper-banner-website

franchise-season-art-class